De prijzen van woningen die binnen een straal van 2 kilometer van een hoge windmolen (≥ 150 meter) staan, stijgen minder hard dan de gemiddelde woningprijzen. Dit blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Avius Quovis Flickr cc

In de periode na 2011 is de prijsontwikkeling van  woningen in de buurt van windturbines gemiddeld 5 procent lager dan die van andere woningen. Onderzoekers dr. Martijn Droes (UvA) en dr. Hans Koster (VU) publiceerden de resultaten in het rapport Windturbines, zonneparken en woningprijzen. Dat rapport is 17 december aangeboden aan de Tweede Kamer.

In eerdere onderzoeken vonden de onderzoekers vergelijkbare cijfers, maar zij zagen ook dat de prijsverschillen de afgelopen 8 jaar nog groter zijn geworden. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat windturbines steeds hoger worden.

Effect zonnepark in de buurt

Naast windmolens is er ook gekeken naar het effect van zonneparken op de waarde van woningen. Deze lijken negatief te zijn. Zo is de waarde van woningen binnen een straal van één kilometer van een zonnepark 3 procent lager dan gemiddeld. Volgens Koster is er wel wat terughoudendheid geboden bij deze conclusie. Er bestaan namelijk nog niet veel zonneparken en er zijn ook (nog) niet veel huizen verkocht die in de buurt van zo’n park staan.