Op 13 juli schreef Jan Bouwens een brief aan The Financial Times in reactie op een uitspraak van Boris Johnson. Hierin beloofde de premier van het Verenigd Koninkrijk een New Deal zoals die van Franklin D. Roosevelt in de jaren 30. Deze introduceerde hij destijds om de economische crisis te lijf te gaan.

Bouwens schreef: “Hopefully Boris Johnson referred to Franklin D. Roosevelt’s New Deal policy only metaphorically as research by Harold Cole and Lee Ohanian demonstrates that providing cartel rights to US firms in exchange for higher wages for workers deepened the crisis rather than leading to economic recovery. Economic recovery was curbed as the New Deal allowed these cartels to put through rampant price increases where lower prices would have provided economic relief. The policy stifled labour competition, where more competition was a recipe for recovery.”

Reacties op de brief

Deze brief heeft de nodige reacties opgeleverd. Zo geeft Martin Wolf Bouwens gelijk door te zeggen dat de verbetering pas inzette in WOII. “It was the Keynesian impact of the war (reduced labour force plus increased demand) that caused the recovery. European competition really was not very relevant. The US really was a very closed economy before World War II. Unfortunately, pre-WWII, FDR was not a convinced Keynesian, unlike (alas) Hitler”, aldus Wolf.

Ook volgden nog 2 brieven waarin Bouwens’ stelling werd bestreden, omdat hij de prestaties van FDR in twijfel had getrokken door een element uit zijn beleid te halen. Een andere briefschrijver vond dat de New Deal-type maatregelen nodig zijn in dit COVID-tijdperk.  Als dat inderdaad een New Deal met kartelafspraken inhoudt dan is Bouwens niet voor.