Met hybride live colleges in het 'Hybrid Learning Theatre' wil Economie en Bedrijfskunde de actieve participatie en interactie voor 1.500 eerstejaarsstudenten mogelijk maken.

Normaal gesproken verkent professor Maarten Pieter Schinkel in het gezamenlijk vak 'Principles of Economics & Business’ met gastsprekers de breedte en diepte van de studie in de theaterzalen van Carré en DeLaMar. Vanwege de coronamaatregelen is dat dit jaar niet mogelijk. Om toch een aansprekende leerervaring te bieden heeft EB deze zomer een professioneel 'Hybrid Learning Theatre' opgebouwd in het M-gebouw.

Wat zijn hybride livecolleges?

In het 'Hybrid Learning Theatre' kunnen docenten als vanouds live college geven aan al hun studenten. Geprojecteerd op een grote Zoom-wand, vormen de aanwezige studenten het online publiek. Een klein groepje studenten krijgt steeds de kans om ook fysiek bij het college aanwezig te zijn, op 1,5 meter afstand van elkaar. Tijdens het college is er interactie tussen de fysiek aanwezige studenten, de studenten die online het college volgen en de docent. Zo worden vragen direct live behandeld, cases gezamenlijk besproken, en kunnen de studenten thuis  en op de campus samen in discussie gaan. Door de registratie met meerdere camera’s kan er snel geschakeld worden tussen videobeelden en collegeslides. Met het 'Hybrid Learning Theatre' behoudt EB de dynamische interactie als de basis voor inspirerend onderwijs, ook vanuit huis.

Wat zeggen de initiatiefnemers?

'De interactie tussen docent en student komt in deze professionele studio het dichtste bij die van een normaal Carré-college', zegt Maarten Pieter Schinkel, een van de initiatiefnemers. Het is heel belangrijk voor goed onderwijs dat er sprake is van directe communicatie, waardoor studenten geactiveerd worden. Alleen al de non-verbale feedback van aanwezige studenten is enorm motiverend en belangrijk voor het geven van academisch onderwijs. Maud Pols, de projectleider, voegt toe: 'Dit is een nieuwe manier van lesgeven in het onderwijs van de toekomst.' Dr. Pushpika Vishwanathan, die Strategy & Organisation gaat geven in het theater, benadrukt de knusse sfeer in de live uitgezonden Q&A-sessies, waar zij vanuit een grote fauteuil in gesprek gaat met haar studenten. Schinkel is enthousiast over de hybride oplossing: 'Ik vind het geweldig dat EB deze innovatieve manier van onderwijs mogelijk heeft gemaakt, nu we door COVID-19 zo beperkt worden. Te gek om te ontdekken wat voor expertise de UvA in huis blijkt te hebben om zoiets ad hoc op te bouwen met een paar enthousiaste mensen.'

In het 'Hybrid Learning Theatre' worden voorlopig een paar vakken live gegeven. Naast 'Principles of Economics & Business' en 'Strategy & Organisation', bijvoorbeeld ook 'Mathematical Economics', waarin met virtuele whiteboards gewerkt wordt. Het project is bedoeld om ervaring op te doen met deze nieuwe vorm van onderwijs, het verder vorm te geven en te verfijnen. Na het eerste blok wordt het project geëvalueerd. In de toekomst, ook als grootschalige colleges weer gewoon kunnen, ziet EB mogelijkheden om te profiteren van de combinatie van live en interactief online onderwijs: om het onderwijs zo leerzaam en inspirerend mogelijk te maken, in alle tijden.

Neem voor meer informatie contact op met:

Maud Pols, projectleider 'Hybrid Learning Theatre'
Maarten Pieter Schinkel, initiatiefnemer 'Hybrid Learning Theatre'