Prof. dr. Sweder van Wijnbergen (1951) heeft op 16 december de Pierson Penning ontvangen van Klaas Knot, voorzitter van het bestuur van het Pierson Fonds en president van De Nederlandsche Bank. De penning wordt eens in de 3 jaar als oeuvreprijs uitgereikt aan een econoom die veel heeft betekend voor de economische wetenschap.

De ASE-hoogleraar krijgt de prijs voor zijn academische werk en voor de beleidsrelevantie van zijn werk. Hij is de afgelopen decennia vaak gepubliceerd in economische toptijdschriften. Behalve academicus is Van Wijnbergen ook secretaris-generaal op het ministerie van Economische Zaken geweest en bekleedde hij topfuncties bij de Wereldbank.

Belangrijke bijdrage

Klaas Knot zei tijdens de uitreiking dat Van Wijnbergen met zijn werk de frontlijn van de economische wetenschap op een groot aantal terreinen een flink eind heeft doen opschuiven. ‘Samen met jouw maatschappelijke betrokkenheid en ongeduldige gedrevenheid heb je daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan het economisch beleid. Hier en elders in de wereld’, aldus Knot.

Sweder van Wijnbergen

Van Wijnbergen behaalde in 1975 zijn doctoraal natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht en 2 jaar later zijn doctoraal econometrie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Cambridge (VS) promoveerde hij in 1980 op het vakgebied van economie.

Na zijn promotie ging hij werken bij de Wereldbank, waar hij veel bleef publiceren. Hier was hij onder meer hoofdeconoom voor Mexico en Latijns-Amerika en later voor Oost-Europa.  Sinds 1993 is Van Wijnbergen hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam en publiceert hij veel op het gebied van internationale economie, macro-economie en openbare financiën. Daarnaast adviseert hij al geruime tijd diverse overheden, bedrijven en banken in Oost-Europa, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten en tegenwoordig ook in Nederland.

Over de Pierson Penning

De Pierson Penning is een initiatief van de Stichting Mr. N.G. Pierson Fonds. Nicolaas Pierson was een hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, DNB-president en minister-president van Nederland van 1897 tot 1901.