Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Hoe creëer je een inspirerende virtuele leerervaring over fintech en financiële innovatie in opkomende markten? Toen het sales- en recruitmentteam van de Executive MSc in International Finance (MIF) zich realiseerde dat de jaarlijkse studiereis naar Kaapstad niet door zou gaan, besloten ze Zuid-Afrika virtueel tot leven te brengen.

Onverwachte voordelen

'Hoewel je de geuren en smaken van Zuid-Afrika niet kan recreëren, kun je wel veel andere dingen doen. We kwamen er gaandeweg zelfs achter dat er ook voordelen zaten aan deze virtuele reis. Zo hebben we in plaats van de studenten voorbereidende materialen te laten lezen, interactieve leermissies georganiseerd. Hierin maken studenten kennis met iconische plaatsen en mensen en de geschiedenis van Zuid-Afrika. Ook leren ze over de actualiteiten van het land. Artikelen over een land lezen is één ding, virtueel naar de top van de Tafelberg klimmen is weer hele andere koek. Studenten kregen ook een 3D-blik op Robbeneiland om meer te leren over het leven en de nalatenschap van Nelson Mandela. Ze zagen ongelijkheid in zijn meest extreme vorm: villa's aan zee op steenworp afstand van honderden kleine tinnen hutjes,' vertelt SRM'er Gosia Herudzinska.

Deze fintechs, allemaal disruptors in hun branche, hebben oplossingen ontwikkeld voor Zuid-Afrikanen met minder economische mogelijkheden.

Fintech voor kansarmen

De MIF-studenten werkten samen met Zuid-Afrikaanse fintechs uit Kaapstad en Johannesburg. Deze fintechs, allemaal disruptors in hun branche, hebben oplossingen ontwikkeld voor Zuid-Afrikanen met minder economische mogelijkheden. De studenten hoorden rechtstreeks van klanten over de financiële innovaties die deze bedrijven voor hen hadden bedacht. 

Inclusieve financiële innovatie

De studenten werkten samen in groepen van 4-6. Elke groep besprak zijn idee met een Zuid-Afrikaanse expert op het gebied van inclusieve financiën en testte ze vervolgens in een nieuwe gespreksronde met potentiële klanten. Op het einde van de week pitchten de groepen hun beste ideeën aan de fintech-ondernemers en een panel van experts, die erg enthousiast reageerden. Er waren ook sessies met een economisch adviseur van de Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa en een vooraanstaande Zuid-Afrikaanse impact investeerder. De studenten sloten de studiereis af met een virtuele safari in het privé-wildreservaat Phinda. De deelnemers vonden deze vernieuwende manier om een studiereis naar Zuid-Afrika te maken leuk en productief.