Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Economie en Bedrijfskunde (EB) bestaat uit behoorlijk wat secties en afdelingen. We weten vaak wel waar onze directe collega's mee bezig zijn, maar wat speelt er bij anderen? We vroegen André, Ramon, Krista en Olav van de afdeling Finance & Control (F&C) wat hun werk inhoudt.

Wat voor werk doen jullie precies?

Wij zijn verantwoordelijk voor het financiële plaatje van EB. Hieronder vallen het Faculteitsbureau, het Education Service Center, de Amsterdam School of Economics (ASE), de Amsterdam Business School (ABS), de Executive Programmes en de projecten van ons wetenschappelijk personeel.

Gedurende het jaar zijn we periodiek bezig met het opstellen en analyseren van de (financiële) stand van zaken. Hierbij bekijken we of de ontwikkelingen verlopen conform verwachtingen. Deze leggen we vast tijdens de begrotingscyclus, waarin we samen met de organisatie een zo duidelijk mogelijk beeld proberen te scheppen van de plannen voor aankomend jaar. Een belangrijk onderdeel hiervan is de verdeling van de onderwijs- en onderzoeksbudgetten die we ontvangen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daarnaast houden we de financiën van de verschillende onderzoeksprojecten bij. Deze worden meestal gesubsidieerd door externe partijen, waaraan we financiële verantwoording over de bestedingen moeten afleggen. Naast deze taken zorgt F&C voor administratieve ondersteuning. Ook helpen we bij het doorrekenen van benodigde investeringen en het opstellen van voorspellingsmodellen voor nieuwe initiatieven binnen EB.

Uit hoeveel mensen bestaat het team en wat doen jullie precies?

Op het moment uit 4 mensen:

  • André Oosten: Controller
  • Olav Berendes: Controller
  • Ramon Vermeij: Projectcontroller
  • Krista van Zijl: Trainee Controller

Is jullie werk veel veranderd over de jaren?

Het werk op zich is niet veranderd, maar afgelopen jaren hebben we veel gestroomlijnd en verbeterd in onze processen. Vanwege de algemene digitaliseringstrend kijken we hoe we hier mee om kunnen gaan, o.a. door dit te implementeren in onze rapportages en informatie. De verwachting is dat de financiële functie de komende jaren zal gaan veranderen vanwege de digitalisering van veel (administratieve) processen.

Welke invloed heeft corona op jullie werk gehad?

In het begin van de COVID-19 pandemie heeft het F&C team alle zeilen bij moeten zetten om te pogen de financiële gevolgen van de crisis zo reëel mogelijk in beeld te brengen. Door verschillende scenario’s voor de toekomst door te rekenen, zijn we erin geslaagd de grootste zorgen omtrent de crisis weg te nemen. Daarnaast is de grootste verandering het thuiswerken geweest. We zijn er dan ook trots op dat we gezamenlijk al onze normale werkzaamheden vanuit huis hebben kunnen uitvoeren!

Waar zijn jullie op het moment mee bezig?

De jaarafsluiting is in de afrondende fase, waardoor wij nu weer wat meer tijd hebben om met eigen projecten bezig te gaan. Verder komt de afsluiting van het eerste kwartaal er ook alweer aan, de voorbereiding daarvoor is begonnen.