Dick den Hertog (ABS) en het Zero Hunger Lab van de Tilburg University waren onderdeel van het VN World Food Programme (WFP) team dat de Franz Edelman (INFORMS) Award won. Ze ontvingen de prijs voor de ontwikkeling van de 'Optimus' analysetool, die wordt gebruikt om humanitaire operaties te plannen.

In samenwerking met het Zero Hunger Lab (Tilburg University) speelde professor Den Hertog een belangrijke rol bij het ontwikkelen van de wiskundige modellen van de Optimus. Deze wordt gebruikt om de leveringketen van voedsel aan crisisgebieden zoals Jemen, Syrië en Zuid-Soedan te verbeteren. De tool laat zien dat analytics en data science cruciaal zijn voor de uitvoering van complexe humanitaire operaties door het WFP. Het programma heeft het afgelopen jaar bijna 100 miljoen mensen in 88 landen geholpen. Onderstaande video legt in detail uit hoe Optimus wordt gebruikt.

In life and death situations, an optimised supply chain can make an enormous difference. Scott Price, lid van de raad van bestuur van het WFP

Over de Franz Edelman Award

De Franz Edelman Award wordt jaarlijks uitgereikt door het Institute for Operations Research and Management Sciences (INFORMS). Met de Award wil INFORMS de aandacht vestigen op het vakgebied van Operations Research (besliskunde), waarbij wiskundige technieken en modellen worden ingezet om processen te verbeteren of te optimaliseren. Projecten van genomineerden hebben een grote impact op de samenleving, industrie of het bedrijfsleven.