Economie en Bedrijfskunde (EB) bestaat uit behoorlijk wat secties en afdelingen. We weten vaak wel waar onze directe collega's mee bezig zijn, maar wat speelt er bij anderen? We vroegen onze collega’s van Recruitment hoe hun werk eruitziet.

Waar houdt een recruiter zich allemaal mee bezig?

Als recruiters houden wij ons bezig met allerlei vormen van communicatie: via de UvA website, lead generation (CRM), social media, tussen zittende en toekomstige studenten (Unibuddy) en via e-mails. Ons doel is goede (internationale) leads en geïnteresseerden te converteren naar studenten. Dat doen we door mailings in  verschillende fases van het keuzeproces te versturen en door informatie te bieden die de student nodig heeft om een keuze voor een universiteit of opleiding te maken. Een belangrijk onderdeel is de communicatie nadat studenten zijn toegelaten door Admissions. Dan willen we dat ze voor ons kiezen en ook hierheen komen natuurlijk! De leads krijgen we via fairs, online campagnes  en via bezoek op onze eigen webpagina’s. We hebben ook een netwerk van partners in bepaalde landen die lokaal de marketing verzorgen. We werken nauw samen met het Admissions Office en de Marketing en Communicatie afdeling.

Uit hoeveel mensen bestaat het team en wat zijn jullie functies?

Uit 3 mensen: Alessa Boer, Dayenne Waaldijk en Ulrika Honée. Omdat we een klein team zijn doen we veel samen en overleggen we vaak. Alessa en Dayenne houden zich voornamelijk bezig met de communicatie naar de aankomende studenten (mailings, CRM, web) en Ulrika met de online marketing, beurzen en het contact met onze agenten. Daarnaast hebben we ook altijd hulp van een student assistent, dit jaar is dat Cas Hofstee.

Is jullie werk veel veranderd over de jaren?

Ja, we zijn jaren geleden begonnen met CRM, om onze aankomende studenten eerder te ‘vangen’. Studenten hebben zoveel keuze, niet alleen in Nederland maar wereldwijd. Dit is nu uitgebouwd tot een afdeling die zich bezig houdt met leadgeneratie, e-mailmarketing en studenten helpen met informatie via de website en onze buitenlandse vertegenwoordigers. Hierbij proberen we alle communicatie zoveel mogelijk op elkaar aan te laten sluiten en zo persoonlijk mogelijk te maken.

Welke invloed heeft corona op jullie werk gehad?

De communicatie is intensiever geworden doordat er een andere behoefte is ontstaan. Studenten zijn onzekerder over de keuzes en processen en dat vraagt meer uitleg in alle fases.

Waar zijn jullie op het moment mee bezig?

We zijn veel bezig met de communicatie over de nieuwe BSc Business Analytics (BAN), omdat de aanmeldroute een tijd anders was. Ook sturen we op dit moment veel welcome e-mails naar toegelaten studenten om hen te begeleiden in het proces na aanmelding, omdat dit vrij ingewikkeld is. Dit blijven we de rest van de zomer ook doen om deze doelgroep zoveel mogelijk vast te houden en begeleiden voordat zij in september starten.