Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Stevan Rudinac werkt sinds 2017 bij de Amsterdam Business School en is verkozen tot EB Docent van het Jaar. In een interview vertelt hij over zijn manier van lesgeven en wat hem hier enthousiast over maakt.

Welke vakken geef je?

'Ik geef 2 vakken in de minor Amsterdam Data Science and Artificial Intelligence: Algorithms and Data Structures in Python en Machine Learning. En 2 in de MBA Big Data & Business Analytics: Machine Learning en Deep Learning.

Hoe voelt het om uitgeroepen te zijn tot EB Docent van het Jaar?

'Het is een grote eer! Dit zou echter niet mogelijk zijn zonder de vele collega's die betrokken zijn bij het onderwijsproces en hun enorme inzet die ervoor zorgt dat de hele operatie soepel verloopt. Mijn dank gaat in het bijzonder uit naar mijn onderwijsassistenten en uitstekende PhD-studenten, Ujjwal Sharma, Thanos Efthymiou en Georgios Sidiropoulos
die fantastisch werk verrichten en ervoor zorgen dat de studenten de nodige praktische kennis krijgen en de juiste vaardigheden ontwikkelen. Daarnaast ben ik de studenten zeer dankbaar. Zij hebben duidelijk hun best hebben gedaan om de studie tot een succes te maken, ondanks de moeilijke situatie.'

Hoe reageerde je toen je hoorde dat je de EB-winnaar was?

'Het was echt een hectische dag met online vergaderingen tot diep in de avond. Het Uur van het Onderwijs en de prijsuitreiking waren vlak na een EU-projectvergadering, dus ik moest mij even concentreren om van context te veranderen. Uit de e-mailuitnodiging begreep ik dat er bijna 500 nominaties waren, dus ik zag het niet aankomen. Toen de Rector Magnificus mijn naam voorlas, was ik verbaasd en opgewonden tegelijk. Ik werd ook meteen angstig, omdat ik dacht: 'wacht, nu wordt ik waarschijnlijk gevraagd om een korte toespraak te houden'. Het was een van die mooie momenten die in het geheugen bewaard blijven.' 

Hoe zou je je manier van lesgeven omschrijven?

'Ik hoor vaak van de studenten dat mijn colleges zeer dynamisch en gepassioneerd zijn  met veel voorbeelden van praktische toepassingen in verschillende domeinen. Om methodes die ik in colleges bespreek beter uit te leggen, laat ik vaak voorbeelden zien die we in onze onderzoeksprojecten gebruiken. Daarnaast sta ik erg open voor discussie en stimuleer ik studenten om op elk moment tijdens het college vragen te stellen. Tot slot probeer ik de sfeer van de colleges ongedwongen en humoristisch te houden, want studeren moet leuk zijn!'

Hoe heb je het afgelopen jaar ervaren?

'Ik was erg ongerust voor september 2020, omdat het voor de meesten van ons de 1ste keer was dat we een heel vak online gaven. Normaal gesproken geef ik zeer toegepaste informatica- en AI-vakken, die misschien minder geschikt zijn voor in een online setting dan meer theoretische vakken. Toch merkte ik al bij de eerste minor die ik gaf dat de studenten  gemotiveerd waren en zich onder zeer moeilijke omstandigheden wilden inzetten om het beste uit hun studie te halen. Ik bewonderde hun verlangen om zelfs de kleinste details van bijvoorbeeld een relatief complex machine learning algoritme te begrijpen. Ik had ook bewondering voor de vele vragen die ze stelden en de inzichtelijke discussies die vaak doorgingen tot ver na het college.

Ik kijk ernaar uit om in het volgende semester eindelijk terug te keren naar de campus. Hoewel de online colleges, labs en vergaderingen een goede 'noodoplossing' bleken te zijn, vervangen ze naar mijn mening niet de campus-ervaring. 1 ding uit deze periode probeer ik te behouden: de korte online gastcolleges. Het online format maakte het namelijk makkelijker om gastsprekers uit de academische wereld, innovatieve spin-offs, lokale overheden en techbedrijven uit te nodigen voor bijvoorbeeld onze cursus Deep Learning.'

Wat maakt je zo enthousiast over lesgeven?

'Mijn vakgebieden zijn zeer dynamisch en staan dicht bij de praktische toepassingen. We hebben het geluk dat we onze onderzoeksideeën vaak kunnen implementeren en de resultaten onmiddellijk in de praktijk kunnen zien. Ik ben erg enthousiast over mijn onderzoeksgebied en de steeds belangrijkere rol die het speelt bij het aanpakken van de grote maatschappelijke uitdagingen. Het geeft mij veel plezier om studenten met verschillende achtergronden te helpen hun 1ste stappen te zetten in de spannende wereld van kunstmatige intelligentie. Ik geniet vooral van de vragen van studenten en van al onze discussies, maar ook van het zien van hun enthousiasme om meer te leren. En, natuurlijk, het gevoel van succes elke keer als ik hun uitstekende oplossingen zie.'