Het aantal coronabesmettingen daalt. Steeds meer mensen zijn gevaccineerd of kunnen een afspraak inplannen en wij bereiden ons voor op een nieuw collegejaar zonder beperkende maatregelen. Hieronder lees je meer over thuiswerken, groepsgrootte en mondkapjes.

Wat is er anders vanaf 26 juni?

Mondkapjes mogen af

Voor alle UvA-gebouwen vervalt de mondkapjesplicht vanaf 26 juni. Wel blijft de 1.5 meter maatregel van kracht. Op 13 augustus wordt duidelijk of ook die maatregel verdwijnt.

Evenementen

De maximale groepsgrootte bij evenementen wordt vanaf nu bepaald door de zaalcapaciteit (met 1.5 meter afstand) en niet langer door een maximale groepsgrootte van – bijvoorbeeld - 30 personen. Lees hier meer over op de evenementenpagina.

Werken op kantoor

We mogen weer vaker naar kantoor komen, zolang we 1.5 meter afstand kunnen houden. Het is belangrijk elkaar weer te zien en te ontmoeten. We hopen dan ook dat werknemers gebruikmaken van de mogelijkheid op kantoor te komen werken, als daar voldoende ruimte voor is.

Dit kan per gebouw verschillen: op sommige locaties worden nog niet alle beschikbare plekken benut, op sommige locaties wordt al wel gebruikt gemaakt van de maximale capaciteit. Overleg met je leidinggevende, om te bespreken wat mogelijk is.

Alle werkplekken worden regelmatig schoongemaakt, ook gelden er nog andere basismaatregelen die ervoor zorgen dat iedereen zo veilig mogelijk kan werken.

Wat betekent dit voor onderwijs in het nieuwe collegejaar?

Het kabinet verwacht dat de 1.5 meter maatregel in het hoger onderwijs op 16 augustus verdwijnt. Voor de UvA betekent dit dat we ons blijven voorbereiden op het komende collegejaar waarin er geen beperkende maatregelen meer gelden – dit scenario is het uitgangspunt. Zoals we eerder schreven, kan het onderwijs dan weer op de campus plaatsvinden en gaat de normale aanwezigheidsplicht weer gelden. Uiteraard bestaat de mogelijkheid dat de coronacijfers verslechteren en er toch nog maatregelen nodig zijn, dan zullen wij ons daarop moeten aanpassen.

Lees hier alle informatie over collegejaar 2021-2022.

Wat betekent dit voor introducties?

Op 13 augustus neemt het kabinet ook een besluit over introductieactiviteiten. Dat besluit gaat dan op 16 augustus in. We verwachten dat dit besluit er als volgt uitziet.

• Onderwijs gerelateerde introductieactiviteiten kunnen plaats vinden zonder 1.5 meter afstand.
  • Voor overige introductieactiviteiten (buiten de instelling, of met een primair sociaal karakter, sociale activiteiten sport-, studie- en/of studentenverenigingen) geldt wél de 1.5 meter afstand en de gebruikelijke regels voor horeca, evenementen en sporten.
  • Onder specifieke voorwaarden kan voor introductieactiviteiten gebruik gemaakt worden van coronatoegangsbewijzen. Het evenement moet plaatsvinden op een goed en duidelijk afsluitbaar terrein waarbij toegangscontrole aan de poort plaats vindt. Hiervoor is een vergunning van de gemeente nodig en moet het evenement aangemeld worden via testaanbieder.testenvoortoegang.org.

In de tussentijd: blijf zelftesten!

Het blijft belangrijk dat studenten en medewerkers de komende tijd nog regelmatig gebruikmaken van de zelftests. Zeker als je terugkomt van vakantie. Zo houden we het aantal besmettingen laag en zorgen we er samen voor dat ook de 1.5 meter maatregel verdwijnt. Ben je nog niet gevaccineerd? Bestel dan hier je zelftest.

Zelftesten zijn nog tot eind juli gratis te bestellen via zelftestonderwijs.nl. Daarna worden zelftesten op andere manieren beschikbaar gesteld. Hierover volgt nog meer informatie.

Veilig werken en studeren

We begrijpen dat sommige studenten en medewerkers zorgen hebben over besmettingen en hun eigen gezondheid. Gedurende de coronacrisis hebben we de richtlijnen van de Rijksoverheid en RIVM gevolgd om onderwijs op een zo goed en veilig mogelijke manier aan te bieden. Dat blijven we de komende tijd en het volgend collegejaar dan ook doen. Aanvullend zorgen we ervoor dat er vaker schoongemaakt wordt en dat er andere hygiënische voorzieningen beschikbaar zijn.

Meer informatie over het collegejaar 2021-2022

Op deze pagina staat alle informatie over onderwijs in het collegejaar 2021-2022 gebundeld. Voor specifieke informatie kunnen studenten en medewerkers bij hun eigen faculteit of opleiding terecht. Die informatie wordt de komende tijd geüpdatet en gecommuniceerd.

Vragen?