Eerder schreven we al dat we ons voorbereiden op een collegejaar waarin we de 1.5 meter maatregel loslaten. Op 13 augustus wordt duidelijk wat de exacte maatregelen zullen zijn. In deze update geven we alvast meer duidelijkheid over (introductie)bijeenkomsten, vaccinatie van internationale studenten, groepsreizen en meer. We volgen deze zomer de ontwikkelingen rond maatregelen op de voet. Indien nodig communiceren we daar zo snel mogelijk over.

Richtlijn voor bijeenkomsten en introductiebijeenkomsten

Zoals het er nu voor staat, blijft de 1.5 meter maatregel in augustus gelden bij activiteiten die een sociale context hebben. Onderwijsgerelateerde activiteiten zijn hiervan uitgezonderd. Het onderscheid tussen die twee is niet altijd makkelijk te maken. Daarom hebben we voor de UvA een richtlijn opgesteld: Introductiebijeenkomsten van opleidingen en onderwijs merken we aan als onderwijsgerelateerde activiteit, inclusief hun meer ‘sociale’ afsluiting. Dit geldt niet voor activiteiten die uitsluitend gericht zijn op gezelligheid, zoals een borrel. Vragen over het organiseren van een evenement? Neem contact op met evenementen-fs@uva.nl.

Groepsreizen afgeraden

Vanuit opleidingen en studieverenigingen is gevraagd naar duidelijkheid over het organiseren van groepsreizen. Omdat het aantal besmettingen in sommige landen weer toeneemt, en het feit dat verzekeraars hun regels rond corona nog steeds verder aanscherpen, raden we het op dit moment ten zeerste af om reizen vanuit de UvA te organiseren.

Zelftesten aanvragen

Tot 1 augustus kunnen medewerkers en studenten nog zelftesten aanvragen op zelftestonderwijs.nl. Het ministerie van OCW heeft besloten de site vanaf 1 augustus uit de lucht te halen. Er wordt bekeken of we zelftesten beschikbaar kunnen maken voor distributie op de campus. Daarover volgt zo snel mogelijk meer informatie.

Wat te doen als studenten of medewerkers klachten hebben?

Er zijn vragen over hoe men vanaf september om moet gaan met medewerkers en studenten die klachten hebben. Hierover is helaas nog onvoldoende duidelijkheid van de Rijksoverheid. Het blijft belangrijk om thuis te blijven bij klachten en een test aan te vragen. Naar verwachting wordt er op de persconferentie van 13 augustus meer duidelijk over dit onderwerp.

Meer informatie over het collegejaar 2021-2022

Op deze pagina staat alle informatie over onderwijs in het collegejaar 2021-2022 gebundeld. Voor specifieke informatie kunnen studenten en medewerkers bij hun eigen faculteit of opleiding terecht. Die informatie wordt de komende tijd geüpdatet en gecommuniceerd.

Vragen?