Op de coronapersconferentie van vrijdag 13 augustus werd duidelijk dat de anderhalvemetermaatregel vanaf 30 augustus wordt losgelaten binnen het hoger onderwijs. Dit betekent dat het onderwijs in het nieuwe collegejaar weer kan plaatsvinden op de campus, onder bepaalde voorwaarden. In deze nieuwsbrief vertellen we je meer over de inrichting van het onderwijs vanaf het nieuwe collegejaar.

Loslaten anderhalvemetermaatregel

Vanaf 30 augustus wordt de anderhalvemetermaatregel losgelaten. Om de veiligheid te garanderen zijn er nog wel een aantal aanvullende maatregelen.

• Er geldt een maximale groepsgrootte van 75 personen per ruimte.
  • In de campusgebouwen is het dragen van een mondkapje weer verplicht.  Het mondkapje kan af tijdens de les, als iedereen een vaste zit- of staanplaats heeft.
  • We blijven extra hygiënemaatregelen nemen. Zoals looproutes, maximale ventilatie, extra schoonmaakwerkzaamheden en ontsmettingsmogelijkheden.
  • Studenten en medewerkers met coronagerelateerde klachten blijven thuis en laten zich testen bij de GGD.

Maximale groepsgrootte 75 personen

Op de campus geldt een maximale groepsgrootte van maximaal 75 personen. Dit betekent dat grootschalige hoorcolleges niet op de campus worden gegeven. Hierdoor ontstaan logistieke problemen. Bijvoorbeeld als je een hoorcollege hebt na een werkcollege, waar geen rekening kan worden gehouden met reistijd (en hoorcolleges dus op de campus moeten worden gevolgd).

Om dit zoveel mogelijk op te lossen, komen er aanvullende streamingfaciliteiten om hybride colleges te geven (maximaal 75 personen in de zaal, de rest online) en werken we aan het optimaliseren van de roosters.

Op dit moment is nog niet duidelijk of de maximale groepsgrootte ook geldt voor tentamens en voor onderwijsactiviteiten in extern gehuurde ruimtes. Hierover volgt zo snel mogelijk nieuwe informatie.

Vaccineren

Heb je nog geen coronaprik gehad? Dan kun je gratis en zonder afspraak je eerste vaccinatie halen. Je kiest zelf welk vaccin je wilt: Janssen (1 prik) of BioNTech/Pfizer (2 prikken).

Dit geldt ook als je uit het buitenland komt en in Amsterdam gaat studeren. Je hoeft hiervoor geen burgerservicenummer te hebben of ingeschreven te staan in de gemeente.

Als je in het buitenland al 1 prik hebt gehad, dan kun je in Amsterdam je 2e prik halen. Hiervoor heb je wel een afspraak nodig. Neem contact op met GGD Amsterdam: 020 – 555 5202 (NL/EN, iedere dag van 08.00 – 20.00 uur) of mail naar coronavragen@ggd.amsterdam.nl.

Waar kun je terecht:

• Speciale prikunit op Roeterseiland: Van 6 t/m 10 september staat er op het Roeterseiland een speciale prikunit van GGD Amsterdam. Hier kun je zonder afspraak terecht. De prikunit is van maandag t/m vrijdag geopend van 10.00 – 18.30 uur.
  • Grote vaccinatielocatie in de RAI: Je kunt ook naar de grote vaccinatielocatie in de RAI komen. Deze is iedere dag open van 08.00 – 20.00 uur.
  • RAI Ingang direct rechts van entree G Europaplein 24 1078 GZ Amsterdam-Zuid.

Zelftesten

Zelftesten blijft belangrijk. We hopen dat elke student en medewerker minimaal twee keer per week een zelftest doet. De testen zijn gratis te bestellen via zelftestonderwijs.nl. Zelftesten en vaccinaties zorgen ervoor dat we allemaal kunnen bijdragen aan een veilige campus en verdere versoepelingen voor het onderwijs.

Promoties

Promoties vallen onder de onderwijsgerelateerde activiteiten waardoor de anderhalvemetermaatregel mag worden losgelaten. De maximumcapaciteit van 75 personen blijft daar ook gelden.

Introductieperiode

Voor de introductieperiode vanaf 16 augustus geldt dat zowel onderwijsgerelateerde als niet-onderwijsgerelateerde introductieactiviteiten plaats vinden met de anderhalvemetermaatregel (en de andere coronaregels). De opzet van de Intreeweek past binnen deze maatregelen en hoeft niet te worden gewijzigd.

Thuiswerken

Voor medewerkers geldt nog steeds dat het kabinet oproept op om zoveel mogelijk thuis te werken als de werkzaamheden dat toelaten. Hierdoor blijft de ruimte wat betreft werken op kantoor zeer beperkt. Uitzondering zijn uiteraard de medewerkers die vanwege hun werkzaamheden op de campus moeten zijn, of medewerkers die hierover afspraken hebben gemaakt met hun leidinggevende.

Ventilatie gebouwen

Sommige medewerkers en studenten hebben vragen en zorgen over de ventilatie van de onderwijsruimten. De afgelopen tijd is daarom dan ook onderzocht hoe goed onze gebouwen geventileerd zijn. Voor alle gebouwen geldt dat er voldoende ventilatie mogelijk is volgens de RIVM-richtlijnen.

Kijk hier voor meer informatie over ventilatie in onze gebouwen.

Meer informatie over het collegejaar 2021-2022

Op deze pagina staat alle informatie over onderwijs in het collegejaar 2021-2022 gebundeld. Voor specifieke informatie kunnen studenten en medewerkers bij hun eigen faculteit of opleiding terecht. Die informatie wordt de komende tijd geüpdatet en gecommuniceerd.

Vragen?