De laatste maatregelen in het hoger onderwijs vervallen op 25 september en ‘normaal’ onderwijs op de campus komt steeds dichterbij. We zijn blij met dit nieuws, maar begrijpen ook dat het voor sommigen spannend is. In deze update lees je wat de nieuwe versoepelingen betekenen en hoe we samen zorgen voor een campus waar iedereen zich veilig voelt.

Als straks de laatste versoepelingen ingaan, wordt het extra belangrijk dat we oog en begrip hebben voor elkaar op de campus, zegt Geert ten Dam, bestuursvoorzitter van de UvA. “We proberen er alles aan te doen om de terugkeer naar normaal zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden. Er is een vaccinatie-unit waar je zonder afspraak kan vaccineren, continue monitoring van onze ventilatiesystemen, hygiënemaatregelen en binnenkort staan er dozen met zelftests klaar op de campussen.”

“Maar de pandemie is natuurlijk nog niet voorbij, nog niet iedereen is gevaccineerd en het is begrijpelijk dat er ook zorgen zijn. Draag een mondkapje als je je daar veiliger bij voelt, of vraag anderen zoveel mogelijk afstand te houden. Ik hoop dat iedereen daar ook rekening mee houdt, soepel omgaat met verzoeken en de veilige weg kiest.”

Welke maatregelen vervallen vanaf 25 september?

• De 1,5 meter-maatregel.
  • De maximum groepsgrootte van 75 personen.
  • De mondkapjesplicht vervalt. Je hoeft geen mondkapje meer te dragen op de campus, maar het kan uiteraard wel. Als een ander aan je vraagt of je er een wilt dragen, vragen we je daar coulant mee om te gaan.

Let op: regels en richtlijnen bij de Faculteit der Geneeskunde in het AMC kunnen afwijken. Twijfel? Neem contact op met je opleiding.

Klachten? Blijf thuis en laat je testen

Ook na 25 september blijven studenten en medewerkers met coronagerelateerde klachten thuis en laten zich testen bij de GGD.

Tentamens en de maximale groepsgrootte

Voor tentamens vervalt de maximale groepsgrootte al vanaf 20 september. Voor toetsen die na 20 september nog online gepland staan, wordt gekeken of ze omgezet kunnen worden naar toetsen op de campus. Hier is een (korte) transitieperiode voor nodig. Hierover word je zo snel mogelijk geïnformeerd via je opleiding.

Thuiswerken

Vanaf 25 september is het thuiswerkadvies ‘Werk thuis als het kan, op kantoor als het moet’. Voor ons betekent dit dat aanwezigheid voor het geven van onderwijs vereist is. Voor andere medewerkers geldt nog steeds dat het kabinet oproept om zoveel mogelijk thuis te werken als de werkzaamheden dat toelaten. Wil je naar kantoor? Overleg met je leidinggevende.

Vaccineren en zelftesten

Zelftesten en vaccineren blijft belangrijk om zo veilig en verantwoord mogelijk terug te kunnen naar de campus. We doen dan ook een dringend beroep op iedereen om zich – als dat kan – te laten vaccineren. Deze week kun je daarvoor zonder afspraak terecht bij de mobiele prik-unit op het Roeterseiland. Kijk hier voor alle priklocaties in Amsterdam.

We vragen je ook om minimaal 2 keer per week een zelftest te doen. Vanaf 16 september zijn er gratis zelftests beschikbaar bij de ingangen van de panden op de campus. Je kunt ook nog steeds je zelftest via zelftestonderwijs.nl bestellen.

Ventilatie

In alle gebouwen is natuurlijke of mechanische ventilatie aanwezig die voldoet aan de RIVM-richtlijnen. We hebben voor alle ventilatiesystemen een onderhoudscontract afgesloten om ervoor te zorgen dat ze veilig en betrouwbaar in te zetten zijn. De ventilatie wordt regelmatig gecontroleerd en wordt waar nodig bijgesteld.

Andere veiligheidsmaatregelen

Ook blijven we andere extra hygiënemaatregelen nemen, zoals extra schoonmaakwerkzaamheden en ontsmettingsmogelijkheden.

Meer informatie over het collegejaar 2021-2022

Op deze pagina staat alle informatie over onderwijs in het collegejaar 2021-2022 gebundeld. De pagina wordt zo snel mogelijk geupdatet. Voor specifieke informatie kunnen studenten en medewerkers bij hun eigen faculteit of opleiding terecht.

Andere informatie