Update 8 oktober: De ingeblazen lucht in de onderwijsruimten op de UvA wordt systematisch en periodiek gecheckt. Ook in gebouw JK op de Roeterseilandcampus (REC JK) zijn de afgelopen weken metingen verricht. Op vrijdag 1 oktober bleek dat de luchtkwaliteit fluctueert. Daardoor zijn we niet in staat met zekerheid het veilige maximum aantal studenten per onderwijsruimte te bepalen. Uit voorzorg is daarom besloten de onderwijsruimtes in REC JK tijdelijk te sluiten.

We spannen ons maximaal in om naar alternatieve ruimtes uit te wijken, zodat het onderwijs zoveel mogelijk fysiek door kan gaan. Als dat niet mogelijk is, zal onderwijs online plaatsvinden. Studenten en docenten die voor onderwijs in het gebouw ingepland staan, krijgen informatie op maat over de tijdsduur en oplossingen.

Kantoren en zelfstudieruimte weer open
Na onderzoek bleek de lucht in de kantoorruimtes van het gebouw op orde. Sinds dinsdag 5 oktober zijn de kantoren daarom weer open. Ook de zelfstudieruimte is vanaf vrijdag 8 oktober weer open. De onderwijsruimtes blijven wel nog dicht, die worden op een andere manier geventileerd.

120 nieuwe motoren
In de onderwijsruimtes blijkt een aantal motoren van de ventilatiesystemen niet goed te werken. Uit voorzorg vervangen we daarom de komende periode alle motoren. Het is nog niet duidelijk wanneer al het onderwijs weer in het gebouw kan plaatsvinden. Vanaf vrijdag 8 oktober worden de eerste motoren geinstalleerd en getest. Door gefaseerde levertijd van de 120 nieuwe motoren kan het enkele weken duren voordat alle ruimtes weer beschikbaar zijn. Begin volgende week wordt er meer duidelijkheid over de fasering waarmee we weer extra ruimtes in gebruik kunnen nemen.

Ventilatie en veiligheid

Voor onze gebouwen geldt dat natuurlijke of mechanische ventilatie volgens de RIVM-richtlijnen aanwezig is. We hebben voor alle ventilatiesystemen een onderhoudscontract afgesloten om ervoor te zorgen dat ze veilig en betrouwbaar in te zetten zijn. Het tijdig vervangen van filters en het aanpassen van systemen aan RIVM-richtlijnen heeft continu de aandacht. De systemen worden periodiek gecontroleerd. Bij twijfel of storingen onderzoeken we de locatie en nemen we technische of organisatorische maatregelen, dat is in dit geval ook gebeurd.

Vragen of klachten?
Voor meer informatie over ventilatie kun je terecht in de AZ-lijst:

Bij vragen over ventilatie of in geval van storingen of klachten kun je contact opnemen met de Servicedesk FS, 020 525 1403 of servicedesk-fs@uva.nl. Je kunt ook zelf direct een melding doen via het meldingsformulier

Andere informatie