Samera Ouchene wordt met ingang van 6 september 2021 de ombudsfunctionaris van de UvA. Zij is benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid aansluitend voor eenzelfde periode tweemaal te worden herbenoemd. Het betreft een fulltime aanstelling.

Samera (1977) werkte jarenlang bij het Ministerie van Financiën. Zij gaf leiding aan professionals die samen werken aan vraagstukken op het terrein van handhaving, informatiemanagement en privacy, integriteit en toezicht. Ook was Samera verantwoordelijk voor de portefeuille integriteit.

De Centrale Studentenraad, de Centrale Ondernemingsraad en de PhD Council waren vertegenwoordigd in de selectiecommissie, die Samera unaniem voordroeg als ombudsfunctionaris. Geert ten Dam, voorzitter College van Bestuur: ‘Wij zijn er van overtuigd dat de ervaring die zij in haar loopbaan heeft opgedaan zal bijdragen aan het versterken van de inclusiviteit en sociale veiligheid van onze universiteit’.

Studenten en medewerkers kunnen bij de ombudsfunctionaris terecht met meldingen (bijvoorbeeld vragen, dilemma’s, kwesties of conflicten) in het bijzonder, maar niet uitsluitend, betreffende de (on)veiligheid van het werk- en studieklimaat. Zij kan op basis van deze meldingen o.a. zelfstandig onderzoek doen, adviseren en bemiddelen.

Samera volgt Jacqueline Schoone op, die in november 2019 werd aangesteld als ombudsfunctionaris a.i. Naast haar rol als ombudsfunctionaris trof Jacqueline voorbereidingen om de ombudsfunctie definitief in te richten. De UvA dankt haar zeer voor haar inzet en bijdragen. Jacqueline Schoone blijft aan tot de komst van Samera Ouchene.