Vanaf september stopt de UvA met de verkoop van koolzuurvrij water in eenmalige verpakking. Om medewerkers en studenten wel voldoende drinkwater te kunnen aanbieden is er hard gewerkt aan het uitbreiden van het aantal drinkwatertappunten waar gratis kraanwater kan worden getapt. Daarnaast wordt het mogelijk om lege PET-flessen met statiegeld te doneren aan het goede doel. Deze maatregelen worden genomen om de UvA verder te verduurzamen.

Uitbreiding watertappunten

Kraanwater is een goed en duurzaam alternatief op flessenwater. Het levert niet alleen reductie van plastic afval op, maar ook een vermindering van CO2-uitstoot door transport. Bovendien is het kraanwater in Nederland van zeer hoge kwaliteit. Daarom heeft de UvA ervoor gekozen geen koolzuurvrij flessenwater meer aan te bieden. Omdat het wel belangrijk is om voldoende water te drinken, zijn de kraanwatertappunten uitgebreid. Op alle campussen vind je meerdere tappunten waar je gratis kraanwater kunt tappen.

Statiegeld op petflessen

Op PET-flessen wordt vanaf 1 juli 15 cent statiegeld geheven. Lege PET-flessen kunnen op verschillende UvA locaties worden ingeleverd, waarbij de opbrengst ten goede komt aan Trees for all en The plastic soup foundation. PET-flessen kunnen worden ingeleverd in de daarvoor bestemde donatiebakken die je kunt vinden in of rondom het restaurant op de campussen. Wil je het statiegeld niet doneren aan een goed doel? Je kunt lege PET-flessen dan inleveren bij de supermarkt.

Deze maatregelen dragen bij aan de verduurzaming van de universiteit. Wil je weten wat de UvA nog meer doet aan duurzaamheid. Je leest meer op uva.nl/duurzaamheid.