Van maandag 7 maart tot en met zondag 13 maart is in Nederland de jaarlijkse ‘Week Zonder Vlees’. De UvA steunt dit initiatief, omdat wij vinden dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Toch hebben we besloten om deze week het aanbod op de campussen van vleesproducten niet helemaal weg te halen. Waarom niet? Dat leggen we graag uit.

Ons aanbod aan eten & drinken op de campussen: steeds minder vlees

We gaan stapsgewijs naar steeds meer plantaardige en minder dierlijke producten. Oftewel: de eiwittransitie. Hiermee dragen we ook bij aan het tegengaan van verspilling en meer voedselzekerheid voor iedereen in de wereld. Het doel in 2026 is: 50% van de consumptie op de campussen betreft het vegetarische of veganistische samengestelde aanbod (zoals salades, broodjes of snacks).

Afdwingen kan averechts werken

50% in 2026 gaat sommigen misschien niet snel genoeg, maar we weten uit onderzoek dat het afdwingen van een ander koop- en eetgedrag niet leidt tot echte verandering. Soms zelfs tot een tegenovergesteld effect. Veelgehoorde reactie op vragen hierover is: “Dan haal ik mijn broodje kroket hier om de hoek.” Of: “Ik kan het ook even bestellen via de bezorgapp”.

Echte verandering bereiken we door een andere keuze te stimuleren

Door te vertellen over voedsel, wat gezonde voeding is en wat duurzame productie is, motiveren en stimuleren we de keuze voor een ander eetpatroon. En we sturen die keuze natuurlijk ook door ons aanbod plantaardige producten steeds meer te verhogen en dierlijke producten te verlagen. We houden bij de stappen die we zetten rekening met de wensen en keuzevrijheid van studenten, medewerkers en bezoekers. De keuze voor producten en de timing overleggen we ook met de exploitanten van onze eet- en drinklocaties. We moeten rekening houden met de positie van deze zelfstandig ondernemers ten opzichte van hun concurrenten in de directe omgeving. Hoe sneller de eiwittransitie ook buiten de campussen gaat, hoe sneller wij dit op de campussen verder vorm geven.

Onderwijs en onderzoek naar de eiwittransitie en snelheid ervan

'Wat is de juiste route om eten & drinken op campussen in te richten op de toekomst?' en 'Hoe kunnen we het keuzegedrag van studenten, medewerkers en bezoekers het beste veranderen?'. Hier doet Facility Services samen met een aantal partijen veel onderzoek naar. Met Enjoy Today hebben we een food community waarop studenten en medewerkers ervaringen en ideeën kunnen uitwisselen. We hebben dashboards die ons op detailniveau inzicht geven in het aanbod, de vraag en de verkoopresultaten. Die data gebruiken we om ontwikkelingen te volgen.

Het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad (HvA) deed onderzoek naar het toepassen van haalbare en effectieve manieren om (keuze)gedrag te veranderen. Want ja, onze doelgroep is zeker heel bewust, maar ‘weten’ leidt lang niet altijd tot ‘handelen’.

In de tweede helft van 2021 hielden we pilots op verschillende campussen. We verhoogden het aanbod van vegetarische en veganistische producten fors, om te zien wat dit met de afname doet. De resultaten van deze pilots verwachten we binnenkort en bepalen wat we over meerdere locaties kunnen uitrollen en wanneer.

Tot slot twee succesvolle 100% plantaardige veranderingen:

Op verschillende locaties plaatsen we koffiemachines met havermelk in plaats van koemelk voor in de cappuccino of warme chocolademelk. De reacties hierop zijn zo positief dat we dit snel breder uitrollen. Ook is het eten & drinken bij de catering (vergaderingen, lunches, borrels en events) overal standaard vegetarisch, waarbij de keuze voor vlees optioneel is.

Wil je meer weten over de eiwittransitie bij de UvA?
Neem contact op met Mees Ham.