Mieke Bal is benoemd tot doctor honoris causa 2020 aan de faculteit Kunst en geesteswetenschappen van de Zweedse Linnaeus Universiteit. Zij is emeritus hoogleraar Theoretische literatuurwetenschap en cultuuranalyse aan de Universiteit van Amsterdam. Mieke Bal heeft een internationale reputatie opgebouwd als cultuurtheoreticus. Daarnaast is zij de afgelopen jaren uitgegroeid tot een zeer gewaardeerd videokunstenaar en curator door de wijze waarop zij literatuur- en cultuurgeschiedenis combineert met nijpende actuele kwesties.
Mieke Bal

Uit de toekenningsmotivering: 'De initiatieven die Mieke Bal zowel samen met onderzoekers als studenten in gang heeft gezet, worden hogelijk geapprecieerd. Middels een combinatie van gedegen kennis, theoretische virtuositeit, het openstaan voor nieuwe ideeën en, last but not least, een grootmoedige, humorvolle en bescheiden aanpak, is zij voor zowel studenten als onderzoekers een zeer gewaardeerde samenwerkingspartner.'

De twee andere eredoctoren aan de Linnaeus Universiteit in 2020 zijn een Amerikaanse professor in de organisatietheorie en een voormalige hoofdcommissaris van politie van de Zweedse provincie Kronoberg.