'Ontzuiling' en 'secularisatie' bepaalden lang het beeld van religie in naoorlogs Nederland.
Achter de zuilen

Deze bundel werpt nieuw licht op de Nederlandse religiegeschiedenis door achter de zuilen op zoek te gaan. Religie was steeds opnieuw een bron van geïnspireerd engagement, maar ook van conflicten. Kerken en gelovigen zochten naar nieuwe invullingen van persoonlijk geloof en gedeelde beleving. Burgers richtten eigen organisaties op om hun overtuiging in maatschappij en politiek uit te dragen.  Achter de zuilen verdiept het denken over religie in hedendaags Nederland met nieuwe grote lijnen en kleine verhalen. Religie blijkt niet de weerloze prooi van ontzuiling, maar een dynamische factor.

Achter de zuilen. Op zoek naar religie in naoorlogs Nederland

• Peter van Dam, James Kennedy & Friso Wielenga (red.)
  • Amsterdam: Amsterdam University Press, 2014
  • ISBN 978 90 8964 680 4