Weinig is zo aanwezig en slijtvast als ons gebouwd erfgoed. De veelheid daarvan die in Nederland resteert, wekt verwondering. De identiteit van stad en dorp wordt er door bepaald. Wie kan zich Utrecht zonder Domtoren voorstellen of Rotterdam zonder Euromast? Waarom zijn ze gebouwd en hoe hebben ze de eeuwen kunnen overleven?
Gebouw als bewijs

Gebouwd erfgoed is meer dan alleen gestapelde stenen. Erfgoed gaat over mensen; mensen die ooit in het verleden hun omgeving hebben vormgegeven. Maar het gaat ook over ons zelf: hoe beleven we ons erfgoed en welke betekenis geven wij eraan?

Het gebouw als bewijs vertelt het verhaal achter het gebouwde erfgoed. Om te onderstrepen hoe belangrijk onze gebouwde omgeving voor ons is, om te laten zien hoe rijk en veelzijdig die is. En om te inspireren. Onze beleving van erfgoed is nooit klaar.

Het gebouw als bewijs. Het bouwhistorische verhaal achter erfgoed

• Ronald Stenvert en Gabri van Tussenbroek (red.)
  • Uitgeverij Matrijs, Utrecht 2016
  • ISBN: 978-90-5345-516-6