Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN
Master Pedagogische wetenschappen: Preventieve jeugdhulp en opvoeding (track)

Je bent tijdens je stage bezig met echte vragen vanuit de praktijk

'Zelf koos ik voor een onderzoeksstage bij de UvA zelf, waarbij ik me heb beziggehouden met onderzoek naar de ontwikkeling van vaardigheden van pedagogisch medewerkers in de kinderopvang.'

Lisanne Jilink
Lisanne Jillink

Na mijn Bachelor Pedagogische Wetenschappen heb ik het mastertraject Preventieve jeugdhulp (toen nog Opvoedingsondersteuning geheten) gevolgd.

Het doel in deze master is de opvoeding en ontwikkeling van kinderen te optimaliseren en pedagogische problemen te voorkomen. Wanneer zich toch problemen voordoen, bijvoorbeeld binnen een gezin, geeft opvoedingsondersteuning weer een duwtje in de goede richting. Ik heb destijds voor deze studie gekozen, omdat ik me erg kon vinden in deze positieve benadering.

In het eerste semester van het masterprogramma worden vakken gegeven die dieper ingaan op de uitgangspunten en toepassingen van opvoedingsondersteuning en interventies. De vakken zijn gericht op de praktijk, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van het werkveld en de actuele toepassing. Zo kwamen er in één van de vakken wekelijks mensen uit verschillende gebieden van het werkveld in college vertellen over hun werk. In een ander vak werd geoefend met het zelf ontwikkelen van wetenschappelijk onderbouwde interventies. Daarnaast waren er vakken waarin meer algemene methodologische aspecten aan bod kwamen, wat weer goed aansloot bij het schrijven van het onderzoeksvoorstel voor de masterscriptie.

Voor de stage in het tweede semester waren door de UvA verschillende instellingen beschikbaar gesteld, uiteenlopend van kinderopvangorganisatie tot CJG tot Opvoedpoli. Je hoeft dus niet zelf op zoek naar een stageplek. Vervolgens ga je aan de slag met een onderzoeksvraag in overleg met de gekozen instelling. Als student ben je dus bezig met een ‘echte’ vraag uit de praktijk, wat de stage heel erg leuk en nuttig maakt! Zelf koos ik voor een onderzoeksstage bij de UvA zelf, waarbij ik me heb beziggehouden met onderzoek naar de ontwikkeling van vaardigheden van pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Voor dat onderzoek heb ik filmopnames gemaakt op verschillende kinderdagverblijven en interviews afgenomen met pedagogisch medewerkers in opleiding. Mijn stage heeft me zelfs een (tijdelijke) baan voor na mijn afstuderen opgeleverd!

Ik heb de kleinschaligheid van deze master als een voordeel ervaren. Je leert je medestudenten goed kennen, er is plaats voor persoonlijke aandacht en er is veel interactie in de lessen mogelijk. De verschillende vakken en enthousiaste docenten vullen elkaar goed aan. Dit maakt de master een sterk geheel en naast leerzaam ook heel gezellig!