Jaap Kaandorp van het Informatica Instituut en master student CSL Helena Willard hebben een methode ontwikkeld om een bioprint van de micro-omgeving van een levend koraal met symbionten te maken. Deze methode maakt het mogelijk synthetische designer koralen te ontwikkelen met nieuwe eigenschappen.

De symbiose tussen algen en koralen is de biologische motor achter een van de meest spectaculaire biologische structuren op aarde: het koraalrif. Verstoring van deze symbiose door klimaatverandering is de belangrijkste oorzaak van de wereldwijde achteruitgang van koraalriffen.

De microscopische algen leven in het weefsel van het koraal en zijn verantwoordelijk voor de energieproductie door middel van fotosynthese. Deze symbiose vindt plaats in een lastig te bestuderen micro-omgeving (met lengteschalen van micrometers).

Simulatie van de uitwisseling van zuurstof geproduceerd door symbiotische algen in de koraal micro-omgeving.

In deze bioprints wordt een bio inkt bestaande uit de microscopische algen gebruikt. Met deze biomimetische koraalpoliepen kan de uitwisseling van stoffen betrokken in het metabolisme van de symbiotische algen in de microstructuur van een koraal in groot detail bestudeerd worden.

Samenwerking

Jaap Kaandorp van het Computational Science Lab (CSL) en master student Helena Willard werkten in dit project samen met Daniel Wanpraseurt van de University of California. Voor Helena Willard was dit onderzoek onderdeel van haar afstudeerproject in de master Computational Science.

Een artikel over dit onderwerp is geaccepteerd voor publicatie in Avanced Functional Materials .