Een samenwerkingssubsidie van de Indiase regering is toegekend aan UvA-IoP-onderzoekers Eric Laenen en Wouter Waalewijn, samen met collega’s van het Indian Institute of Technology in Hyderabad, van het Institute of Mathematica Sciences in Chennai en van de universiteit van Turijn. Hun project is onderdeel van het Scheme for Promotion of Academic and Research Collaboration (SPARC) dat recent is opgezet door de regering van India.
Iop News
Eric Laenen en Wouter Waalewijn

Het project, Perturbative QCD for Precision Physics at the LHC, wordt geleid door dr. Anurag Tripathi van IIT Hyderabad, en is erop gericht om de zoektocht naar afwijkingen ten opzichte van de voorspellingen van het Standaardmodel van de deeltjesfysica verder te helpen. Het doel is om zulke afwijkingen te vinden door doorslaggevende vooruitgang te boeken in het doen van hoge-precisieberekeningen voor metingen bij de Large Hadron Collider, de grootste deeltjesversneller ter wereld, gesitueerd in Genève, Zwitserland.

Het budget, in totaal zo’n €100,000, zal gebruikt worden om multilaterale relaties op te zetten tussen de Universiteit van Amsterdam en de andere betrokken instituten. De subsidie ondersteunt samenwerkingsbezoeken van senior-onderzoekers, PhD-studenten en postdocs en de organisatie van internationale workshops in India.