Filmmaker Huub Rutjes en pianist Yuri van Nieuwkerk studeerden allebei natuurkunde in Amsterdam. Die gezamenlijke achtergrond leidde tot hun voorstelling ‘Wereld in trilling’, een programma over natuurkunde, muziek en harmonie. Op vrijdagavond 5 april wordt de voorstelling als afsluiting van de jaarlijkse FYSICA-conferentie opgevoerd – gratis en voor een breed publiek toegankelijk – op het Science Park in Amsterdam.
Afbeelding: Jordi Torrents, Creative Commons by-sa 4.0.

FYSICA, de conferentie van de Nederlandse Natuurkundige Vereniging, vindt elk jaar plaats bij een andere Nederlandse universiteit. Dit jaar is de conferentie te gast in Amsterdam, gezamenlijk georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam. De conferentie, waar onder meer Nobelprijswinnaar Gérard Mourou zal spreken, vindt plaats op een bijzondere locatie: op het Science Park wordt een grote tent opgezet voor de verwachte 500 bezoekers. Na het natuurkundige dagprogramma zal de conferentie worden afgesloten met een muzikaal avondprogramma dat ook voor het grote publiek toegankelijk is.

Muzikaal laboratorium

In hun voorstelling van ruim een uur gaan Rutjes en Van Nieuwkerk op zoek naar de raakvlakken tussen muziek en natuurkunde. Ze verbouwen het concertpodium tot een muzikaal laboratorium en vertellen daar een verhaal over harmonie en trillingen in de natuurkunde, van Pythagoras tot de quantummechanica. Met live muziek, experimenten en computeranimaties worden verschijnselen tot leven gebracht die normaal alleen in dikke boeken besloten liggen. De schoonheid achter de natuurkundige vergelijkingen is in ‘Wereld in Trilling’ te zien, horen en voelen.

De voorstelling is naast voor de FYSICA-deelnemers kosteloos open voor het publiek, en wordt in het Engels gehouden. Vooraf aanmelden is niet nodig.

Wanneer: Vrijdagavond 5 april, 20:30-21:50
Waar: De paviljoentent voor Science Park 904, Amsterdam