Samaya Nissanke is gekozen tot nieuwe Spokesperson voor het Gravitation and AstroParticle Physics Amsterdam (GRAPPA) Centre of Excellence aan de University of Amsterdam. Nissanke is de opvolger van Gianfranco Bertone, die recent benoemd werd tot directeur van EuCAPT.
Samaya Nissanke

Het doel van het GRAPPA Center of Excellence is om theoretisch natuurkundigen, asronomen en deeltjesfysici bij elkaar te brengen en zo enkele van de meest diepgaande vraagstukken in de astrodeeltjesfysica en kosmologie te beantwoorden.

Nissanke is momenteel universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is staflid aan zowel het Anton Pannekoek Institute for Astronomy als het Institute for High Energy Physics, en is lid van het GRAPPA-instituut.

Nissankes voorganger, Gianfranco Bertone, zei: 'Ik weet zeker dat Samaya dankzij haar wetenschappelijke kwaliteiten, enthousiasme en leiderschap in deze rol zal uitblinken. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe onder haar leiding GRAPPA zijn wetenschappelijke impact zal versterken en zijn aanwezigheid op nationaal en internationaal niveau kenbaar zal maken.'