In het kader van het Visiting Professorshipprogramma van de natuur- en sterrenkunde-instituten van UvA en VU bezoekt prof. dr. Douglas Lin Amsterdam tot en met 26 oktober 2019. Prof. dr. Lin zal in deze periode ook de wisselende Johannes Diderik van der Waals-leerstoel aan de UvA bekleden.
Douglas Lin
Douglis Lin. Afbeelding: UCSC.

Douglas Lin is distinguished professor in de sterrenkunde en astrofysica aan de Universiteit van California, Santa Cruz, USA. Hij was het hoofd van het sterrenkundedepartement aan diezelfde universiteit van 1997-1998, en oprichtend directeur van het Kavli Institute for Astronomy and Astrophysics aan de Peking Universiteit in China (2007-2011). Zijn eretitels omvatten die van Rothschild Professor aan het Isaac Newton Institute, Cambridge, Groot Brittannië; van Peter Wall International Distinguished Professor aan de Universiteit van British Columbia, Canada; van Carnegie Centennial Professor aan de Universiteit van St Andrews, Schotland, en van Distinguished Visiting Professor aan de Tsinghua Universiteit in China.

Carrière en prijzen

Lin behaalde zijn masterdiploma aan de McGill Universiteit in Canada (1971) en promoveerde aan de Universiteit van Cambridge (1976). Hij was postdoctoraal onderzoeker bij het Center for Astrophysics van de Harvard Universiteit (1976-1978) en bij Trinity Hall, Cambridge (1976-1979). De vele prijzen die hij won omvatten onder meer het John Simon Guggenheim Fellowship (USA), de Otto Schmidt Medal van de Soviet Academy of Sciences; hij is Alexander von Humbolt Fellow (Duitsland), lid van de American Academy of Arts and Sciences en Honorary Fellow van de Royal Astronomical Society (GB); hij ontving de Brouwer Award van de American Astronomical Society en de Catherine Wolfe Bruce Gold Medal van de Astronomical Society of the Pacific.

Onderzoeksinteresses

Professor Lin heeft brede onderzoeksinteresses die betrekking hebben op allerlei aspecten van de theoretische astrofysica. Hij heeft bijgedragen aan onderzoeksgebieden zoals de vorming, structuur en evolutie van planeten; dynamica van het zonnestelsel; stervorming en het interstellaire medium; astrofysische hydrodynamica en sterdynamica; de theorie van accretieschijven; gekoppelde dubbelsterren; de vorming en dynamische evolutie van sterrenhopen; sterrenstelsels in interactie met elkaar; actieve kernen van sterrenstelsels en zwarte gaten; het intergalactische medium en zwaartekrachtsgolven.

Lin staat bekend om zijn pionierswerk aan de oorsprong van ‘hete Jupiters’, populatiesynthese van exoplaneten, uitbarstingen van dwergnovae, donkere materie in dwergsterrenstelsels en de eigenbeweging van de Maghelhaanse Wolken. Hij heeft 250 artikelen gepubliceerd in gerefereede tijdschriften met meer dan 22.000 citaties en een H-index van 80. Lins onderzoeksinteresses overlappen met die van veel van zijn collega’s aan het Anton Pannekoekinstituut voor Sterrenkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is dan ook van plan om de nodige samenwerkingsverbanden voor onderzoek op te zetten met stafleden, postdocs en studenten in diverse onderzoeksgroepen van het API.