NWO heeft een subsidie van €750.000,- toegekend aan UvA-natuurkundige Corentin Coulais. Coulais zal met de subsidie, samen met een onderzoeksteam bestaande uit een postdoc en een PhD-student, een nieuwe generatie metamaterialen onderzoeken en ontwikkelen, speciaal geschikt voor het dempen van schokken en trillingen.
Metamaterialen kunnen worden gebruikt om de energie van schokken onder controle te houden.

De subsidie wordt toegekend als onderdeel van het Materials NL: Challenges-programma, waarvoor in deze subsidieronde zeven projecten gehonoreerd zijn voor een totaalbedrag van vijf miljoen euro. Het programma stimuleert materialenonderzoek, en richt zich op sterke banden tussen de wetenschap en de industrie. Naast de Universiteit van Amsterdam zijn dan ook vier bedrijven betrokken bij het voorstel van Coulais: Tata Steel, ATG Europe, Livit and M2i.

Dissipatieve metamaterialen

Metamaterialen zijn kunstmatige materialen met bijzondere eigenschappen, die voortkomen uit hun meetkundige structuur - niet, zoals bij gewone materialen, uit de chemische samenstelling. In Coulais' project zullen de onderzoekers een nieuwe generatie van metamaterialen ontwikkelen die schokken en trillingen kunnen dempen. Dergelijke materialen hebben allerlei toepassingen, bijvoorbeeld in de orthopedische, vervoermiddelen- en lucht- en ruimtevaartindustrie.

Het onderzoeksproject zal in januari 2020 van start gaan, en heeft een totale duur van vier jaar.