Tijdens de jaarlijkse Nederlandse scheikundeconferentie Chains heeft de Koninklijke Nederlandse Scheikunde Vereniging (KNCV) aangekondigd dat Erik Garnett (UvA-IoP and AMOLF) de winnaar is van de KNCV Gouden Medaille. Garnett ontvangt de prijs voor zijn baanbrekende, multi-disciplinaire onderzoek waarin nanomatierialen, fotochemie, materiaalchemie en nanofotonica gecombineerd worden.
Erik Garnett
Erik Garnett. Foto: FotoGillissen.

De jury beschrijft Garnett als niet alleen een fantastische scheikundige en mentor, maar ook een groot ambassadeur voor de Nederlandse scheikunde.

Op het AMOLF leidt Garnett de onderzoeksgroep Nanoscale Solar Cells. De groep onderzoekt twee hoofdthema's die beide gericht zijn op licht. Eén onderzoekslijn gaat over fotovoltaïca; het efficiënter en stabieler maken van zonnecellen. Het andere hoofdonderwerp is het gebruik van licht om chemische reacties te controleren; dat kunnen moleculaire reacties zijn, maar ook reacties in vaste stoffen. Naast groepsleider bij AMOLF is Garnett ook hoogleraar aan het Institute of Physics van de Universiteit van Amsterdam.