Vanaf vandaag tot en met zaterdag vindt de internationale ‘Association for Interdisciplinary Studies (AIS) Conference’ plaats bij de Universiteit van Amsterdam. Het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) is dit jaar host van de 41e AIS Conferentie die voor het eerst plaats vindt in Europa en inmiddels is uitverkocht.

Karen Maex, Rector Magnificus, UvA, opende de conferentie met in haar speech: ,,In een snel veranderende wereld hebben we academici nodig die over de grenzen van disciplines heen kunnen kijken om te komen tot oplossingen voor complexe globale uitdagingen zoals watermanagement, vergrijzing en migratie.”

Lucy Wenting, directeur van het IIS: ,,We zijn bijzonder trots de eerste host buiten de VS te zijn van deze internationale conferentie die zich volledig wijdt aan interdisciplinair onderzoek en onderwijs. Interdisciplinariteit is dan ook niet meer weg te denken in de universiteit en maatschappij. Maar het valt nog niet mee om interdisciplinair onderzoek en onderwijs te realiseren in de academische wereld en de brug te slaan naar de samenleving. Daarom is deze conferentie van belang om wereldwijd kennis en expertise uit te wisselen en een agenda voor de toekomst te bepalen.”

Naast de speech van Karen Maex gaf James Kennedy van de Universiteit Utrecht context aan de conferentie door te verwijzen naar de ontwikkelingen van Amsterdam van de Gouden Eeuw tot nu en liet Allison Upshaw van Merrimack College uit de VS iedereen voelen hoe moeilijk het is om samen in ensemble te zingen als je ieder een eigen geluid hebt. Zij gebruikte deze oefening  als metafoor voor het vinden van een gezamenlijke taal bij interdisciplinair onderzoek en onderwijs.

Interdisciplinarity in global contexts

Het centrale thema van deze conferentie is ‘Interdisciplinarity in global contexts’. Omdat interdisciplinair onderzoek en onderwijs vraagstukken bestuderen die plaats vinden op een bepaalde locatie, speelt de context een belangrijke rol. Zo kunnen lokale innovaties en interventies een grote impact hebben op de rest van de wereld. Kwetsbare bevolkingsgroepen dragen vaak een zwaardere last met betrekking tot de gevolgen van klimaatverandering en migratie. Tijdens de conferentie willen we hier specifiek aandacht aan geven.

De AIS Conferentie is uitverkocht. Het vindt plaats op de Roeterseilandcampus van de UvA van donderdag 24- zaterdag 26 oktober.