Wat als we de productie van interessante biotechnologische producten zouden kunnen verduurzamen? Een groep masterstudenten gaat de uitdaging aan en neemt deel aan iGEM 2020, een internationale competitie voor synthetische biologie. Ze zullen werken in het Molecular Microbial Physiology lab van het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS-UvA) en het Demonstrator Lab Amsterdam, met extra ondersteuning van de Faculteit Wetenschappen van de VU Amsterdam.
De deelnemers aan het Amsterdamse iGEM 2020 team

Micro-organismen spelen een zeer belangrijke rol in de biotechnologie. Een terugkerend probleem is echter om hun positieve eigenschappen, vaak ontwikkeld in een kleinschalig lab, in een industriële omgeving te behouden. Productieniveaus nemen af ​​wanneer gemuteerde microben die sneller groeien, maar minder productief zijn, winnen van de originele, efficiënt producerende microben.

Het doel van het team is om biotechnologische processen in de loop van de tijd stabieler te maken. In hun project willen de studenten een algoritme bouwen om micro-organismen te ontwerpen die op een stabiele manier waardevolle verbindingen kunnen produceren door productvorming te koppelen aan microbiële groei. Op deze manier worden hoog producerende organismen ook de snelst groeiende, wat resulteert in stabiele productvorming op lange termijn. Mogelijke toepassingen zijn de productie van biobrandstoffen of biologisch afbreekbare kunststoffen, waarbij soms zelfs CO2 wordt verbruikt. Dit kan een enorme impact hebben op de biotech sector en kan een nieuw instrument zijn in de strijd tegen CO2-uitstoot.

Het team deelt hun voortgang op sociale media en hebben een webpagina opgezet voor de wedstrijd. Als je meer wilt weten of betrokken wilt worden, bezoek dan de teampagina op https:////2020.igem.org/Team:Amsterdam, waar binnenkort informatie zal verschijnen over workshops en andere activiteiten.

De iGEM competitie

iGEM is een internationale competitie voor synthetische biologie die jaarlijks wordt georganiseerd door het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Studententeams krijgen een starterkit mee naar het laboratorium om een ​​systeem te ontwerpen, bouwen, testen en meten met behulp van verwisselbare biologische onderdelen (zogenaamde “Biobricks”) en standaard moleculaire biologietechnieken. iGEM-teams werken zowel in als buiten het lab en creëren projecten die ernaar streven een positieve bijdrage te leveren aan hun gemeenschap en de wereld. Elk jaar spenderen bijna 6000 mensen hun zomer aan iGEM en komen dan in de herfst samen om hun werk te presenteren en te strijden op de jaarlijkse Giant Jamboree.