Nederlandse onderzoekers slaan de handen ineen met partners uit de private en publieke sector voor een nieuw consortium, dat zich zal richten op het gebruik van menselijke principes in AI-oplossingen om slimme machines in de samenleving te integreren. Zij ontvangen een subsidie van 3,5 miljoen euro voor hun onderzoeksvoorstel ‘Perceptive acting under uncertainty: safety solutions for autonomous systems’. Prof. Sander Bohté, bijzonder hoogleraar aan het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS-UvA) en senior onderzoeker aan het Centrum Wiskunde en Informatica (CWI), is penvoerder in het onderzoeksproject.
Mensen zijn goed in het voorspellen van en reageren op andermans gedrag, machines niet. Het consortium zal besluitvorming in de hersenen bestuderen en deze kennis gebruiken om op hersenen geïnspireerde AI-algoritmen voor veilige mobiliteit te creëren. Afbeelding: Shutterstock

Recente technologieën zoals gps, smartphones, slimme wearables, drones of zelfrijdende voertuigen veranderen de manier waarop we omgaan met anderen in onze omgeving. Smartphones zijn alomtegenwoordig en onmisbaar geworden, maar andere technologieën, zoals drones en zelfrijdende auto's, zijn veel moeilijker te integreren. Zo gedragen zelfrijdende auto's zich soms hinderlijk onvoorspelbaar voor andere bestuurders, wat kan leiden tot dramatische misstanden in een complexe stedelijke omgeving.

Mensen zijn goed in het voorspellen van en reageren op het gedrag van anderen, machines niet. Dit is een groot obstakel voor de integratie van "slimme" voertuigen in onze samenleving. Het consortium zal hun expertise bundelen en inspiratie halen uit principes die in de hersenen worden gebruikt om menselijk gedrag in kaart te brengen om autonome apparaten in de samenleving aan te sturen. Hierbij zullen ze gebruik maken van nieuw gedefinieerde, op de hersenen geïnspireerde AI-algoritmen en wet- en regelgeving.

Sander Bohté

Sander Bohté: ‘Ik ben erg enthousiast over de mogelijkheden die de NWA-ORC-subsidie ​​ons consortium biedt. Het stelt ons in staat om inzichten uit de neurowetenschappen en psychologie te ontwikkelen om de samenleving weer "terug in de bestuurdersstoel te zetten" in de snelle ontwikkelingen rond AI en slimme voertuigen. We richten ons op het beantwoorden van de vraag hoe mensen, in het bijzonder 'hersenen', omgaan met onzekerheid in complexe situaties zoals verkeer, en dragen deze inzichten over in zowel AI-algoritmen die beter voorspelbaar zijn, als aanbevelingen voor de bijbehorende regelgeving en controlekaders die dergelijk gedrag stimuleren. Deze mensgerichte benadering zal de samenleving in staat stellen de controle terug te nemen: we zijn er sterk van overtuigd dat maatschappelijke behoeften de huidige verstrekkende AI-ontwikkelingen zouden moeten sturen in plaats van andersom. '

Focus bij SILS-UvA

Vanuit SILS-UvA zijn ook dr. Jorge Mejias en prof. Cyriel Pennartz bij het project betrokken. Hun bijdrage zal zich richten op het versterken van de verbinding tussen neurowetenschap en AI, om zo op hersenen geïnspireerde AI-algoritmen voor veilige mobiliteit te ontwikkelen. Met hun expertise in experimentele, theoretische en computationele neurowetenschappen zullen ze bestaande neurofysiologische en neuroanatomische data analyseren om computationele modellen te ontwikkelen van realistische hersencircuits die betrokken zijn bij perceptie onder onzekerheid. Een belangrijk element daarbij is het bouwen van modellen die conclusies kunnen trekken uit sensorische inputs en die objecten en omgevingen kunnen vertegenwoordigen waardoor deze inputs ontstaan. Sander Bohté zal, naast het leiden en coördineren van het consortium, energiezuinige algoritmen ontwikkelen op basis van de data en computermodellen van Mejias en Pennartz, om de ontbrekende schakel tussen onze hersenen en de huidige AI-algoritmen voor autonoom rijden en drone-navigatie op te helderen.

Partners

In zijn totaal bestaat het consortium uit de volgende partners: Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), Radboud Universiteit, Donders Institute, TNO, Technische Universiteit Eindhoven, Technische Universiteit Delft, Universiteit van Amsterdam, NLR, IMEC, 2getthere, Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Veilig Verkeer Nederland VVN, AI in motion, NXP Semiconductors, RDW, Luchtverkeersleiding Nederland LVNL, Thales, Ministerie van Justitie en Veiligheid, Rijkswaterstaat.

Bron: CWI