Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Masterclass Issuesmanagement en Communicatie

Masterclass Issuesmanagement en Communicatie

Spanningen en interacties tussen organisaties, media en publiek.

In de afgelopen jaren is de druk op organisaties om een standpunt in te nemen over maatschappelijke issues, zoals klimaatverandering, vrijheid van meningsuiting en economische gelijkheid, in een rap tempo toegenomen. Op welke manier organisaties met sociale issues omgaan in de huidige complexe geglobaliseerde netwerksamenleving, die gekenmerkt wordt door mediatisering, politieke polarisatie en misinformatie, is een grote uitdaging.

 

Vraag hier de brochure aan

Direct aanmelden

Tijdens deze masterclass behandelen we onder andere de volgende vraagstukken:

  • Wat betekent het begrip issuesamenleving en wat is daarin de rol van organisaties?
  • Welke rol spelen ‘fake news’ en misinformatie bij issuesmanagement?
  • Hoe is issuesmanagement te begrijpen en te professionaliseren met behulp van communicatiewetenschappelijk onderzoek (e.g., framing en agenda setting)?
  • Hoe issuesmanagement te begrijpen vanuit het issue-perspectief en vanuit het organisatie/stakeholder perspectief?
  • Wat betekent reflectief issuesmanagement en wat is het toepassingsgebied?
  • Wat zijn de gevolgen en kansen van ‘big data’ voor issuesmanagement?
  • Wat betekent issuemonitoring in een gemediatiseerde netwerksamenleving?
  • Hoe invulling te geven aan multidisciplinair management van issues?

Programma

Het programma van de masterclass issuesmanagement & communicatie bestaat uit zeven bijeenkomsten.

Bijeenkomst 1: Theoretische perspectieven op de issuesamenleving
Bijeenkomst 2: Issues, misinformatie en fake news
Bijeenkomst 3: Agenda setting en framing: een issuebenadering
Bijeenkomst 4: Van stakeholder- naar issueperspectief?
Bijeenkomst 5: Reflectief communicatiemanagement en issuesmanagement
Bijeenkomst 6: Big data en issuemonitoring

Bijeenkomst 7: Multidisciplinair management van issues

Voor een uitgebreide beschrijving van het programma, vraag hier de brochure aan.

Voor wie is deze masterclass bedoeld?

Deze postacademische masterclass is bedoeld voor communicatieprofessionals die (mede)verantwoordelijk zijn voor issues- en communicatiemanagement. 

 

Na afloop van deze masterclass:

  • Heb je theoretische verdieping op het gebied van issues en de rol die corporate communicatie, de media en het publiek hierin kunnen spelen.
  • Ben je in staat om praktijken en casussen rondom dit thema praktisch te duiden.
  • Kun je kritisch reflecteren en discussiëren op bestaande praktijken en casussen van issuesmanagement.
  • Beschik je over concrete handvatten voor het managen van issues.

Deze masterclass wordt gegeven door:

Vanuit de afdeling Communicatiewetenschap, programmagroep Corporate Communicatie, Universiteit van Amsterdam:

Dr. Piet Verhoeven; Associate Professor Corporate Communicatie aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR). Piet Verhoeven onderzoekt corporate communicatie en public relations, met name toegespitst op de verhouding tussen organisaties en nieuwsmedia.

Dr. Sandra Jacobs; Universitair docent Corporate Communicatie. Haar onderzoeksinteresses liggen op het terrein van strategische communicatie en de interactie tussen (publieke) organisaties en de nieuwsmedia. 

Dr. Jeroen Jonkman; is onderzoeker en docent communicatiewetenschap, Daarnaast werkt hij met Prof. dr. Rens Vliegenthart aan een onderzoeksproject over content, oorzaken,  en gevolgen van economische media verslagen in tijden van economische crisis. Zijn onderzoek richt zich op de relatie tussen grote organisaties en de media, en organisatie issues en issuenetwerken.

In samenwerking met De Issuemakers: kennispartner van dit programma.

Sybrig van Keep; Sybrig richtte samen met Mayke van Keep, na ruim 25 jaar gewerkt te hebben in politiek en public affairs, in 2007 De Issuemakers op. Naast managing partner is zij vooral actief op het gebied van issuemanagement, strategie, public affairs, politieke agendering en stakeholdermanagement.

Mayke van Keep,  heeft meer dan 30 jaar ervaring in de communicatie-advieswereld. Naast managing partner van de Issuemakers is zij vooral actief op het gebied van issues maken, maatschappelijke agendering en positionering, stakeholdermanagement, persbenadering en crisiscommunicatie.

Verschillende UvA-docenten en ervaren professionals uit het bedrijfsleven zullen onderdelen van deze masterclass geven, praktijk casussen presenteren, discussies leiden en duiding geven.

Praktische informatie

Data

 13 januari, 20 januari, 27 januari, 3 februari, 10 februari, 2 maart, 9 maart 2020
*Er kan maximaal 1 bijeenkomst gemist worden.

Tijd 16:00 - 21:00 uur
Kosten € 2.795 (inclusief catering en diverse digitale studiematerialen).
Leden van de AUV (alumnivereniging UvA en alumni AAGS/ UvA Academy) ontvangen 10% korting. Het cursusgeld is vrijgesteld van btw. Het combineren van kortingen is niet mogelijk.
Aantal Gezien het interactieve en intensieve karakter van deze masterclass is er maximaal plaats voor 25 deelnemers.
Locatie Amsterdam


Deelnemers ontvangen een certificaat van deelname vanuit de Universiteit van Amsterdam.

Heb je vragen over dit programma? Neem gerust contact op met Esther Verhamme. Of download de brochure voor het uitgebreide programma.

E: e.verhamme@uva.nl, M: 0628759774.

Vraag hier de brochure aan

Direct aanmelden

UvA Academy 

De UvA Academy biedt opleidingen voor professionals op het gebied van Maatschappij en Gedrag. We maken wetenschappelijk onderzoek toegankelijk. De opgedane kennis is toepasbaar in je dagelijkse praktijk. Meer weten over ons en ons aanbod? Lees verder

 

  • Misschien ook interessant?

    Masterclass Digitale Marketing & Communicatie

    Een 7-delig programma voor communicatie-, marketing-, media-, brand- en marketingcommunicatiemanagers over de ontwikkelingen in het vakgebied en hoe daar op te anticiperen. Onderwerpen o.a.: Merkbeheer, social media, meten, reputatiemanagement en innovatie. 

    Meer over dit programma

Masterclass Issuesmanagement en Communicatie
Studielast EC, 7 dagen