Strategievorming en transitioneel leiderschap in veranderende markten
Realisatiekracht creëren met een wendbare, fluïde organisatie. Dit is het kernonderwerp in dit programma. Hoe doe je dat? Het is nodig voor succes in complexe, turbulente, dynamische, ambigue omgevingen. En stelt eisen aan onder andere organisatiemodellen, besluitvorming, stijl van leiding geven, organisatiewijzen en transitievermogen.
In de Masterclass de Toekomst van Organisaties en Organiseren helpen we je te analyseren hoe je je organisatie kunt ontwerpen en transformeren om in te kunnen spelen op de ontwikkelingen in de omgeving. We reiken theorieën, cases en tools aan om de toekomstgerichtheid van je organisatie te vergroten. En deze anders te organiseren waarmee je strategische en langetermijnperspectieven van de organisatie realiseerbaar maakt.
Het programma bestaat uit zeven bijeenkomsten en is onderverdeeld in drie blokken. Eerst staan we stil bij de uitgangssituatie: wat typeert onze omgeving en onze wijze van organiseren en wat is nodig om die twee op elkaar af te stemmen? Daarna volgt het designblok, waarin we nieuwe organisatiemodellen en organiseerprincipes analyseren. Design thinking wordt als principe en methodiek toegepast op het ontwerpen en veranderen van organisatiemodellen. In het derde blok gaat de aandacht uit naar innovatie: hoe veranderen of transformeren we de organisatie en het ecosysteem.
Tijdens deze masterclass gaan we in op de volgende vragen en onderwerpen:
Hoe transformeren economische structuren en organisatiemodellen door structurele ontwikkelingen in technologie, ecologie, geopolitiek en maatschappij?
Hoe zetten we design thinking in om organisaties toekomstbestendig te ontwerpen en te veranderen of te transformeren?
Innovatie en de rol van innovatie in je organisatie.
Het veranderen van complexe systemen: hoe doe je dit vanuit het netwerk en de relaties tussen mensen daarin (social network analysis).
Anders organiseren: hoe krijg ik een agile organisatie? Bottum up en top down benadering; de rol van purpose.
Anders organiseren op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
Hoe transformeren we het gehele ecosysteem vanuit bestaande organisaties en nieuwe spelers?
Welk leiderschap hoort bij deze transitie of verandering?
Diverse voorbeelden worden vanuit de praktijk op een rij gezet en toegelicht. Zowel van gevestigde organisaties als start-ups. En we maken een doorvertaling naar de eigen werksituatie.
Meer over de inhoud van het programma vind je in de brochure.
Dit programma is bedoeld voor managers, strategen die verantwoordelijk zijn voor het toekomstbestendig maken van hun organisatie.
Deze masterclass wordt gegeven door:
Bart Götte
Is Business futurist, psycholoog & keynote speaker. Als oprichter van FutureFlock daagt hij executives, beleidsmakers en professionals om vooruit te kijken. Bart is gespecialieerd in toekomstdenken.
Ed Peelen
Ed Peelen is programma directeur van de UvA Academy en bijzonder hoogleraar content marketing. Ed is gespecialiseerd in het klantgerichter of user centric krijgen van organisaties.
Verschillende UvA docenten verzorgen onderdelen van dit programma. Gastsprekers zijn onder andere:
Dr. Carla van der Wijden en Drs. Nanne Dodde
Data |
Donderdag 9 april |
Tijd | 16:00 - 21.00 uur |
Kosten | € 2.795 (inclusief catering en diverse digitale studiematerialen). Leden van de AUV en alumni AAGS/UvA Academy ontvangen 10% korting. Het cursusgeld is vrijgesteld van btw. Het combineren van kortingen is niet mogelijk. |
Aantal | Gezien het interactieve en intensieve karakter van deze masterclass is er maximaal plaats voor 25 deelnemers. |
Locatie | Amsterdam |
Deelnemers ontvangen een certificaat van deelname vanuit de Universiteit van Amsterdam.
Heb je vragen over dit programma? Neem gerust contact op met Esther Verhamme. Of download de brochure voor het uitgebreide programma.
E: e.verhamme@uva.nl
Whatsapp: 06 28759774
De UvA Academy biedt opleidingen voor professionals. We maken wetenschappelijk onderzoek toegankelijk. De opgedane kennis is toepasbaar in je dagelijkse praktijk. Meer weten over ons en ons aanbod? Lees verder
Dit programma is voor strategen, beleidsmakers en ondernemers die te maken hebben met de dynamiek, ambuigiteit, complexiteit en onvoorspelbaarheid van deze tijd.
Een programma voor beleidsmedewerkers, managers en (HR)professionals van organisaties die adequaat willen anticiperen op een arbeidsmarkt in transitie. Je loopt tegen verander-vraagstukken aan waar je met behulp van wetenschap en praktijkcasussen tot nieuwe inzichten komt.
Studielast | EC, 7 dagen |
---|