In de waan van de dag is er vaak weinig ruimte voor reflectie binnen het onderwijs. Met deze masterclass nemen we de tijd om te denken, vragen te stellen, te discussiëren en te reflecteren. Door te kijken naar vier meesters in de filosofie en naar actuele thema’s komen belangrijke vraagstukken in het huidige onderwijsklimaat aan bod.
Om antwoord te vinden op deze vraag bestuderen we "De ideale staat of Politeia van Plato".
"The training of children is a profession, where we must know how to waste time in order to save it." Aldus onze tweede filosoof Jean-Jacques Rousseau in Emile. We proberen te doorgronden wat een kind nodig heeft om burger te worden.
Een zeer actuele vraag die aan de orde komt in het werk van John Stuart Mill. John Stuart Mill was een sterke voorstander van verplicht onderwijs, maar fel tegen het publieke schoolsysteem.
We gaan op zoek naar het evenwicht tussen ‘traditioneel’ en ‘niet-traditioneel’ onderwijs aan de hand van John Dewey. Zijn werk leverde een belangrijke bijdrage aan de pedagogische wetenschappen, de opvoedingsfilosofie en de filosofische stroming van het pragmatisme.
Dit programma is voor mensen met meer dan vijf jaar werkervaring in het onderwijs die op zoek zijn naar verdieping van onderwijskennis. Van deelnemers wordt gevraagd om de literatuur te lezen, vragen te stellen en bereidheid om de inhoud te bespreken. Aangezien discussies vaak interessanter worden als ze vanuit diverse belevingswerelden worden gevoerd is dit programma voor leraren die op zoek zijn naar academische verdieping, onderwijs adviseurs, alumni Onderwijskunde én beleidsmakers. We streven naar een diverse groep deelnemers van minimaal 7 tot maximaal 12 personen.
Deze discussie-seminars zijn het tegenovergestelde van een hoorcollege, een actieve deelname en gedegen voorbereiding zijn essentieel voor het slagen van deze Masterclass. Veel voorwerk (lezen) is onderdeel van dit programma.
― Plato
De masterclass wordt gefaciliteerd door prof. dr. Michael Merry, Hoogleraar opvoedkunde en onderwijskunde aan de UvA. Studeerde geesteswetenschappen in Chicago, Leuven en New York. Promoveerde op filosofie en onderwijsbeleid aan de universiteit van Wisconsin-Madison. Michael Merry is in 2018 verkozen tot docent van het jaar.
Data: |
Volgt binnenkort |
Tijd: | Volgt binnenkort |
Locatie: | Universtiteit van Amsterdam |
Kosten: | € 1.590 (inclusief catering en exclusief studiematerialen). Leden van de AUV en alumni van UvA Academy/AAGS krijgen 10% korting. Cursusgeld is vrijgesteld van btw |
Taal: | Nederlands |
Vragen over deze masterclass?
Neem contact op met Esther Verhamme:
E: e.verhamme@uva.nl, M: 06 28759774
Wilt u deze masterclass aanbieden in uw organisatie?
Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Studielast | EC, 7 dagen |
---|---|
Start | September |