Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Masterclass Visie op Onderwijs

Masterclass Visie op Onderwijs

In de waan van de dag is er vaak weinig ruimte voor reflectie binnen het onderwijs. Met deze masterclass nemen we de tijd om te denken, vragen te stellen, te discussiëren en te reflecteren. Door te kijken naar vier meesters in de filosofie en naar actuele thema’s komen belangrijke vraagstukken in het huidige onderwijsklimaat aan bod.

Hoe moet een maatschappij gebaseerd op rechtvaardigheid georganiseerd worden, en wat voor soort onderwijs is daar noodzakelijk voor?

Om antwoord te vinden op deze vraag bestuderen we "De ideale staat of Politeia van Plato".
 

Hoe sturend mag een leraar zijn in de opvoeding van een kind?

"The training of children is a profession, where we must know how to waste time in order to save it." Aldus onze tweede filosoof Jean-Jacques Rousseau in Emile. We proberen te doorgronden wat een kind nodig heeft om burger te worden.

Waar ligt de balans tussen de belangen van het individu en die van de meerderheid, en wanneer mag de overheid ingrijpen om de vrijheid van iemand te beperken? 

Een zeer actuele vraag die aan de orde komt in het werk van John Stuart Mill. John Stuart Mill was een sterke voorstander van verplicht onderwijs, maar fel tegen het publieke schoolsysteem.

Wat is het verschil tussen onderwijs en training en waarom is het verschil belangrijk?

We gaan op zoek naar het evenwicht tussen ‘traditioneel’ en ‘niet-traditioneel’ onderwijs aan de hand van John Dewey. Zijn werk leverde een belangrijke bijdrage aan de pedagogische wetenschappen, de opvoedingsfilosofie en de filosofische stroming van het pragmatisme.

Voor wie?

Dit programma is voor mensen met meer dan vijf jaar werkervaring in het onderwijs die op zoek zijn naar verdieping van onderwijskennis. Van deelnemers wordt gevraagd om de literatuur te lezen, vragen te stellen en bereidheid om de inhoud te bespreken. Aangezien discussies vaak interessanter worden als ze vanuit diverse belevingswerelden worden gevoerd is dit programma voor leraren die op zoek zijn naar academische verdieping, onderwijs adviseurs, alumni Onderwijskunde én beleidsmakers. We streven naar een diverse groep deelnemers van minimaal 7 tot maximaal 12 personen.

Opzet van de Masterclass

Deze discussie-seminars zijn het tegenovergestelde van een hoorcollege, een actieve deelname en gedegen voorbereiding zijn essentieel voor het slagen van deze Masterclass. Veel voorwerk (lezen) is onderdeel van dit programma.

 

“I'm trying to think,
don't confuse me with
facts.”

― Plato

De masterclass wordt gefaciliteerd door prof. dr. Michael Merry, Hoogleraar opvoedkunde en onderwijskunde aan de UvA. Studeerde geesteswetenschappen in Chicago, Leuven en New York. Promoveerde op filosofie en onderwijsbeleid aan de universiteit van Wisconsin-Madison. Michael Merry is in 2018 verkozen tot docent van het jaar.
 

Praktische informatie

Data: 

Volgt binnenkort

Tijd:  Volgt binnenkort
Locatie:  Universtiteit van Amsterdam 
Kosten:  € 1.590 (inclusief catering en exclusief studiematerialen). Leden van de AUV en alumni van UvA Academy/AAGS krijgen 
10% korting. Cursusgeld is vrijgesteld van btw
Taal:  Nederlands

 

Vragen over deze masterclass?

Neem contact op met Esther Verhamme:
E: e.verhamme@uva.nl, M: 06 28759774 

Wilt u deze masterclass aanbieden in uw organisatie?
Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

 

Masterclass Visie op Onderwijs
Studielast EC, 7 dagen
Start September