Afgelopen woensdag bracht de adjunct directeur-generaal van de Chinese Academy of Sciences (CAS), professor Cao Jinghua, een bezoek aan de Universiteit van Amsterdam. Hij ontmoette onderzoekers van het Van ’t Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS), een van de belangrijkste onderzoekpartners van CAS in Nederland.
Prof. Jinhua Cao (center) visiting the HIMS laboratories. On the left Mr. Bo Quan from the Chinese embassy, on the right HIMS associate professor Dr. Hong Zhang.
Prof. Cao Jinhua (midden) bezoekt de HIMS laboratoria. Links Dhr. Bo Quan van de Chinese ambassade, rechts HIMS UHD Dr. Hong Zhang. Foto: Suzanne Reitsma

Professor Cao bracht vorige week een bezoek aan Nederland op uitnodiging van de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen (KNAW) en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Onlangs kreeg hij de verantwoordelijkheid toegewezen voor de Europese samenwerking van CAS.

Het bezoek was bedoeld om kennis te maken met de Nederlandse wetenschap en vooraanstaande onderzoeksgroepen te ontmoeten in het kader van bilaterale samenwerking tussen China en Nederland. Cao bezocht KNAW en NWO, wisselde van gedachten over bilaterale samenwerking en onderzocht nieuwe mogelijkheden voor samenwerking.

Als vooraanstaand partner in het KNAW-CAS samenwerkingsverband waren de chemicic van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences gevraagd om de hooggeplaatste Chinese delegatie te ontvangen. Vorige week woensdag waren de Chinese bezoekers te gast bij HIMS en werden zij rondgeleid over de laboratoria.

On the right: Hong Zhang. On the left: Jinhua Cao.
Dr. Hong Zhang (HIMS). Foto: Suzanne Reitsma

Nieuwe Nanomaterialen

Cao's bezoek ging van start met een inleiding door HIMS directeur prof.dr. Aart Kleijn, die de delegatie een algemene samenvatting gaf van het onderzoek binnen HIMS. Daarna deed dr. Hong Zhang, UHD bij HIMS, de bezoekers verslag over de productieve multidisciplinaire samenwerking van HIMS en het Academisch Medisch Centrum Amsterdam (AMC) met twee belangrijke CAS-instituten, CIOMP (Changchun Institute of Optics, Fine Mechanics and Physics) en CIAC (Changchun Institute of Applied Chemistry).

Hong Zhang, die ook als professor aan CAS verbonden is, presenteerde vier KNAW-CAS- samenwerkingsprojecten. Het betrof nieuwe nanomaterialen voor luminiscentie up-conversie en hun relevante medische toepassing. Adjunct directeur-generaal Cao bleek vol lof over deze bilaterale samenwerking tussen HIMS en de CAS-instituten. Hij was onder de indruk van de uitstekende onderzoeksactiviteiten en faciliteiten van HIMS. Hij sprak over een 'win-win' resultaat met betrekking tot de gepresenteerde samenwerkingsprojecten.

From left to right:
Front line: Mr. Bo Quan (officer from Chinese Embassy at Den Haag), Mr. Aart Kleijn (director of HIMS), Mr. Jinhua Cao (CAS), Mr. Wybren Jan Buma (HIMS), Mr. Hong Zhang (HIMS), Ms. Dongyao Wang (CAS)
Backline: Ms. Marianne van Driel (KNAW), Mr. Sander Woutersen (HIMS), Mr. Fred Brouwer (HIMS), Mr. Maurice Aalders (AMC), Mr. T. van Leeuwen (AMC)
Van links naar rechts: eerste rij: Dhr. Bo Quan (medewerker van de Chinese ambasssade in Den Haag), Dhr. Aart Kleijn (directeur van HIMS), Dhr. Cao Jinhua (CAS), Dhr. Wybren Jan Buma (HIMS), Dhr. Hong Zhang (HIMS), Mw. Dongyao Wang (CAS) Achterste rij: Mw. Marianne van Driel (KNAW), Dhr. Sander Woutersen (HIMS), Dhr. Fred Brouwer (HIMS), Dhr. Maurice Aalders (AMC), Dhr. T. van Leeuwen (AMC) Foto: Suzanne Reitsma