Professor Rajamani Krishna van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (Universiteit van Amsterdam) heeft een prestigieuze 'Eni award' gekregen, voor zijn onderzoek naar fundamentele aspecten van gasscheiding en –zuivering. Hij ontvangt de prijs uit handen van de Italiaanse president Giorgio Napolitano, op donderdag 27 juni in Rome. De prijs bestaat uit een gouden medaille en een bedrag van 200.000 Euro.

Professor Krishna heeft de downstream prijs gewonnen in de categorie New Frontiers of Hydrocarbons. Zijn onderzoek is gericht op verbetering van de processen van gasscheiding en –zuivering. Daarvoor vergaart hij fundamentele fysische en chemische kennis op moleculair en microscopisch niveau.

Krishna heeft met name een innovatieve methode ontwikkeld om te bepalen in hoeverre nieuwe kristallijne poreuze materialen geschikt zijn  voor chemische scheiding en zuivering. Dat is van groot belang voor de downstream sector in de petrochemie, die zich bezighoudt met het verkrijgen en zuiveren van aardolieproducten zoals benzine en diesel.

Energie en milieu

Eni is de Italiaanse multinational in gas- en olie, vergelijkbaar met grote, wereldwijd actieve bedrijven als Shell, BP, ExxonMobil en Total.

Het bedrijf  lanceerde de Eni-awards in 2008 als een soort ‘Nobelprijs’ op het gebied van energie en milieu. Een wetenschappelijke commissie met Nobelprijswinnaars, rectoren en wetenschappers van gerenommeerde onderzoeks- en studiecentra uit de hele wereld selecteerde de zeven Eni Award-winnaars van 2013.

Rajamani Krishna is de tweede UvA-professor die een Eni award ontvangt. In 2012 werd de prijs in de categorie Renewables and non-conventional Energy toegekend aan Albert Polman, professor in fotonische materialen en fotovoltaïsche zonne-energie aan het Van der Waals-Zeeman instituut (WZI) voor experimentele natuurkunde.

Op zoek naar nieuwe concepten

Professor Krishna heeft in zijn onderzoek altijd gewerkt aan de verbetering van de technologie voor reactie en scheiding, door fysisch-chemische verschijnselen op moleculair en miscroscopisch niveau te bestuderen. Zijn onderzoekinteresses lopen uiteen van moleculaire modellering en de dynamica van bellen en deeltjes tot aan het opschalen van reactoren en chemisch procesontwerp.

Professor Rajamani Krishna, Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences

Een van de speerpunten van Krishna's onderzoek is de ontwikkeling van nieuwe, verenigende concepten in multicomponent-diffusie en multifase-hydrodynamica, zowel op het gebied van scheidings- als van reactortechnologie. Het heeft tot veel verbeteringen geleid op het gebied van distillatie, de winning van olie uit schalie, gefluïdiseerd katalytisch kraken, katalytische reforming, hydroprocessing en hydro-kraken. Een belangrijke prestatie was de ontwikkeling van procedures voor het ontwerp en het opschalen van Fischer-Tropsch slurryreactoren.

Vanwege zijn ruime academische en industriële ervaring wordt professor Krishna wereldwijd erkend als toonaangevend wetenschappelijk expert. Hij ontving al diverse onderscheidingen, zoals de prestigieuze Conrad's Premie van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs, en de Akzo Nobel Science Award.