Joost Reek, hoogleraar Supramoleculaire Katalyse, is de nieuwe wetenschappelijke directeur van het Van ‘t Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS). Hij volgt Aart Kleijn op, die per 1 november is vertrokken om in China een onderzoeksinstituut op te zetten bij het Chengdu Center for Research and Development.
UvA

Reek zegt blij te zijn met het vertrouwen van zijn collega's om het instituut in deze belangrijke periode leiding te geven. Met name vanwege de fusie tussen de bètafaculteiten van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit wordt 2014 een belangrijk jaar voor HIMS, aldus Reek. 'We staan voor een hele interessante periode waarin de departementen van de nieuwe Amsterdam Faculty of Science  vorm krijgen. Ik zal me er voor inspannen de overgang van HIMS zo goed mogelijk te laten verlopen. Zodat de moleculaire wetenschap er maximaal baat bij heeft.'

Reek heeft de ambitie om van HIMS nog meer dan nu een eenheid te maken.  Hij wil een stimulerende onderzoeksomgeving creëren die tot succesvolle en vernieuwende onderzoeksvoorstellen leidt. En die de aantrekkingskracht voor de industrie en voor studenten verder zal vergroten.

Reek hoopt dat HIMS spoedig alle openstaande vacatures in het kader van het Sectorplan Natuur- en Scheikunde zal kunnen invullen.  Verder wil hij het Amsterdamse onderzoek in het kader van het Science4Arts programma (NWO) bundelen om het krachtig neer te kunnen zetten. Ook zal hij zich in 2014 sterk maken voor het onderzoek op het gebied van de Duurzame Chemie (Sustainable Chemistry), dat recentelijk door de UvA als onderzoekszwaartepunt is aangewezen.

Over Joost Reek

Joost Reek (1967) studeerde Scheikunde aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, waar hij in 1996 promoveerde in de groep van professor Roeland Nolte op het gebied van de supramoleculaire chemie en synthese. Na een periode als postdoc aan de University of Sidney kwam hij in 1998 naar de Universiteit van Amsterdam, waar hij zich in de groep van professor Piet van Leeuwen bekwaamde op het grensgebied van de overgangsmetaal-katalyse en de supramoleculaire chemie. In 2006 werd hij aangesteld als hoogleraar op de leerstoel supramoleculaire katalyse.

Joost Reek ontving een groot aantal beurzen, waaronder de prestigieuze Vici beurs van NWO. Eerder dit jaar kende de European Research Council hem een Advanced Grant toe voor zijn voorstel ‘Nature Inspired Transition Metal Catalysis'.

Joost Reek bekleedt diverse bestuursfuncties bij organisaties in het katalytisch onderzoek en bij de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV). Van 2006 t/m 2010 was hij lid van de Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).