Prof.dr. Gadi Rothenberg van de onderzoeksgroep Heterogeneous Catalysis and Sustainable Chemistry bij het Van 't Hoff Instituut voor Moleculaire Wetenschappen (HIMS) is benoemd tot Senior Visiting Scholar aan Fudan University, een van de beste universiteiten in China.
Gadi Rothenberg
Prof.dr. Gadi Rothenberg. Foto: Roberto Calderone.

De aanstelling is voor de duur van een jaar en versterkt de samenwerking tussen het onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry van de UvA en de chemiefaculteit bij Fudan University; met wederzijdse bezoeken, gezamenlijke onderzoeksprojecten en uitwisseling van studenten.

Duurzame synthese

Rothenberg werkt al geruime tijd samen met Fudan hoogleraren Hualong Xu en Wei Shen, op het gebied van de duurzame synthese van bulk- en fijnchemicaliën. Deze projecten worden ondersteund door de lokale overheid en het bedrijfsleven. De samenwerking resulteerde al in drie gezamenlijke papers en een onderzoeksstage van Rolf Beerthuis, UvA masterstudent Sustainable Chemistry. De huidige samenwerking zal zich richten op oxidatiekatalyse, waarbij de expertise van de beide partners wordt gebundeld.

Fudan University, gevestigd in Shanghai, is een van de meest prestigieuze universiteiten in China. De universiteit is lid van de zogenaamde C9-alliantie (van negen elite Chinese universiteiten) en staat op plaats 40 in de QS World University Rankings.