Wetenschappers van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) van de Universiteit van Amsterdam zijn betrokken bij een nieuw Europees onderzoeksproject voor de optimalisering van moleculen ter bestrijding van kanker en infecties. Een uniek kenmerk van de moleculen is hun activering bij blootstelling aan licht. Dit maakt innovatieve toepassingen mogelijk, bijvoorbeeld op het gebied van de behandeling van huidtumoren, van zichzelf steriliserende componenten, en van desinfecterende pleisters.
Beeld: HIMS.

Het Polythea-project is een zogenoemd Innovative Training Network (ITN) dat door de Europese Commissie wordt gefinancierd via de Marie-Sklodowska Curie Actions van het Horizon 2020 programma. Bij het project van € 2,5 miljoen zijn academische instellingen en bedrijven in negen Europese landen betrokken. Het stelt 10 promovendi in staat om een European Joint Doctorate (EJD) bij twee universiteiten te verwerven, en om ervaring op te doen met samenwerking met Europese industriële partners.

asd

Dr. René M. Williams leidt het project bij HIMS, met een gezamenlijk doctoraat met Trinity College, Dublin (Ierland) en met de Universiteit van Limoges (Frankrijk). Coördinator van het Polythea-project is Dr. Stéphanie Lhez van het Laboratoire de Chimie des Substances Naturelles (LCSN) in Limoges.