Een team van computationele chemici met dr. David Dubbeldam van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences van de Universiteit van Amsterdam heeft zojuist een geavanceerde gratis app voor moleculaire visualisaties gelanceerd. De iRASPA-app werkt op Apple-computers met macOS-versies 'El Capitan' (2015) en hoger.
Afbeelding uit de iRASPA app.

iRASPA is een gratis software pakket voor het visualiseren van materialen. Het biedt de mogelijkheid om complexe moleculaire en kristallijne structuren op inzichtelijke wijze te visualiseren en aan te passen.

iRASPA kan gekoppeld worden met RASPA, een software pakket voor het uitvoeren van moleculaire simulaties dat al enige tijd  beschikbaar is. RASPA is internationaal erkend en wordt wereldwijd veel gebruikt voor het simuleren van materialen.

Een reactie van een gebruiker: "A must have for any scientist working with porous materials".

Screenshot van het iRASPA user interface. Beeld: HIMS.