Het Advanced Research Center Chemical Building Blocks Consortium heeft drie onderzoeksprojecten toegekend aan Joost Reek en Bas de Bruin van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences. Drie nieuwe promovendi gaan in samenwerking met industriële partners onderzoek doen naar de synthese van katalytische nanodeeltjes, de foto-elektrochemische productie van duurzame brandstoffen, en naar nieuwe katalysatoren voor het drogen van verf. Het onderzoek vindt plaats in het kader van het UvA onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry.

Het Advanced Research Center Chemical Building Blocks Consortium (ARC CBBC) is het nationale onderzoekscentrum voor excellent onderzoek waarin grote en complexe maatschappelijke uitdagingen worden aangepakt op het gebied van chemie en energie. De groeiende behoefte aan schaarse materialen en de toenemende behoefte aan nieuwe manieren te vinden die de globale welvaart laten groeien staan hierbij centraal. Kennisinstellingen en industriële partners werken binnen ARC CBBC samen aan oplossingen voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen. ARC CBBC is gefocust op drie onderzoeksgebieden: Energiedragers, Functionele Materialen en Coatings. Met de recente toekenning van de drie projecten bij HIMS is ruim 1,2 miljoen euro gemoeid.

Nanodeeltjes

Project: 'Ultimate control over nanoparticle structure, composition, size, and location in supported bimetallic catalysts'.

Joost Reek, foto Jan Willem Steenmeijer
Prof.dr. Joost Reek. Foto: Jan Willem Steenmeijer.

Dit project is onderdeel van het ARC CBBC flagship programme ‘Fundamentals of catalysis’ en behelst de uiterst precieze vervaardiging van nanodeeltjes voor toepassingen in de katalyse. De grootte en samenstelling van zulke deeltjes is cruciaal voor hun katalytische eigenschappen, en daarmee voor het zo efficiënt mogelijk uitvoeren van (industriële) chemische reacties. Zeven universitaire onderzoekers gaan in het project samenwerken met Shell, AkzoNobel en BASF. Prof.dr. Joost Reek van Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences zal methoden voor supramoleculaire self-assembly gaan gebruiken om ultrakleine nanodeeltjes te maken die zijn opgebouwd uit een precies aantal atomen.

Conversie van zonne-energie

Project: 'Photoelectrochemical fuel production: Optimizing NiO, Photosensitizer and catalysts'.

Dit is een project onder leiding van Joost Reek in samenwerking met de Universiteit Twente (prof.dr. Guido Mul) en Shell. Doel is de fotochemische productie van duurzame brandstoffen. De directe conversie van zonne-energie naar brandstof is belangrijk in de context van de transformatie naar een duurzame maatschappij. Een van de conversiemanieren betreft de directe omzetting met behulp van devices die gebaseerd zijn op moleculaire componenten.  Daarvan bestaan al prototypes, maar die hebben nog een erg lage efficiëntie aangezien de diverse componenten zelf nog niet optimaal zijn, en bovendien nog niet erg goed op elkaar afgestemd. Het onderzoek is er op gericht de componenten in onderlinge samenhang te optimaliseren.

Verf met biologische bouwstenen

Project: 'Crosslinks in waterborne coatings based on new building blocks'

Bas de Bruin, Docent van het Jaar 2015
Prof. Bas de Bruin. Photo: HIMS.

In dit project binnen het ARC CBBC flagship programme 'Coatings and functional materials' gaat een team van negen universitaire wetenschappers samenwerken met AkzoNobel en BASF om nieuwe duurzame dragers te ontwikkelen voor verf, inkt en lakken. Het idee is om een nieuwe generatie functionele coatings te ontwikkelen via chemische conversie van biologische polymeren (zoals cellulose) tot oligosacharides en gerelateerde chemische bouwstenen. In dit project worden de nieuwe processen en nieuwe katalysatoren ontwikkeld die daarvoor nodig zijn. Prof.dr. Bas de Bruin van Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences zal zich met name richten op nieuwe chemische reacties die crosslinks van de nieuwe polymeren in de coatings mogelijk maken. Dit is cruciaal voor de ontwikkeling van duurzame en functionele verf uit biologische bouwstenen.