Bij de industriële productie van etheen, het belangrijkste ingrediënt in de meest voorkomende soort kunststof, is het nodig ethaan af te scheiden in een proces dat grote hoeveelheden energie verbruikt. In het huidige nummer van Science presenteert een Chinees-Amerikaans onderzoeksteam nu een microporeus materiaal waarmee de scheiding veel energiezuiniger is te maken. Dit zogenaamde 'metaal-organic framework' (MOF) blijkt ethaan veel sterker te binden dan etheen. Professor Rajamani Krishna van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences van de Universiteit van Amsterdam droeg aan het onderzoek bij met berekeningen en simulaties.
Principe van de scheiding. De MOF vangt ethaan (blauwe moleculen) af maar laat etheen (lichtgetinte moleculen) door. Dit is een potentieel zeer efficiënte en rendabele manier om etheen te zuiveren van ethaan. Beeld: Wei Zhou / NIST.