Leerlingen van het Bernardinuscollege uit Heerlen hebben op 10 april de eerste prijs gewonnen tijdens de wedstrijd ' Imagination at Work' georganiseerd door Centrum JongerenCommunicatie Chemie. Voor hun profielwerkstuk over duurzame energie werkten ze samen met prof. dr. Joost Reek en drs. Joeri Hessels van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) en dr. Monalisa Goswami van HIMS spin-off Spark904.
Leerlingen van het Bernardinuscollege winnen Imagination at Work
Foto: Centrum JongerenCommunicatie Chemie.

In de finale in Rijksmuseum Boerhaave te Leiden wisten Rutger Berns, Jesper Alzer, Milou Dewez en Sterre Zambon vier andere scholierenteams achter zich te laten. Hun presentatie, over zonnebrandstof en de rol van een goede katalysator voor de oxidatie van water, overtuigde de jury. Zo wonnen ze elk een cheque van 500 euro als bijdrage voor hun studie.

Ook de winnaars van de posterwedstrijd die tijdens Imagination at Work werd gehouden, Niels Ruijten, Jelle Biegel, Maran Dijkhuizen en Rixt de Laat van GSG Leo Vroman uit Gouda, werden begeleid door Reek en Goswami, samen met drs. Didjay Bruggeman (eveneens HIMS). Hun onderwerp was ‘Waterstof, blauw voor groen’. Zij wonnen een exclusieve rondleiding in BlueCity Rotterdam, een inspirerende plek waar circulaire bedrijven gezamenlijk afkoersen op een economie waarin afval niet bestaat.

Duurzaamheid, voeding en klimaat

Imagination at Work is een programma waarin scholieren van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) in het kader van hun profielwerkstuk samenwerken met jonge onderzoekers uit het bedrijfsleven en het hoger onderwijs, aan actuele vraagstukken rondom duurzaamheid, voeding en klimaat.

leerlingen Bernardinus college Heerlen @ HIMS
Het winnende team in de laboratoria van HIMS. Foto: Centrum JongerenCommunicatie Chemie.

Het programma verschaft jongeren niet alleen meer inzicht in duurzaamheidsvraagstukken, maar biedt hen ook waardevolle ontmoetingen met wetenschappers en vakmensen uit de chemie en life sciences.

Het stimuleert scholieren om na te denken over wie ze willen zijn, wat ze willen worden, welke opleidingen daarbij passen en de wat dat betekent voor hun keuzes tijdens de middelbare school.

Bachelor scheikunde in Amsterdam

De Universiteit van Amsterdam biedt samen met de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) een gezamenlijke opleiding Scheikunde aan. Studenten volgen onderwijs op twee locaties: het Science Park (UvA) en op de Zuidas (VU). De opleiding dekt alle expertisegebieden binnen de scheikunde en behandelt maatschappelijke thema’s als duurzame chemie en energie, klimaatverandering en gezondheid.