Vanaf 1 juli 2019 is Peter Bolhuis de nieuwe wetenschappelijk directeur van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) van de Universiteit van Amsterdam. Bolhuis, hoogleraar Simulation of Biomolecular and Soft Matter Systems, is de opvolger van Peter Schoenmakers, hoogleraar Analytical Chemistry.
Peter Bolhuis
Peter Bolhuis is sinds 2001 in dienst van de UvA. In 2006 werd hij benoemd tot hoogleraar op de leerstoel Simulation of Biomolecular and Soft Matter Systems, met onderzoek op het snijvlak van (bio) fysische chemie en statistische mechanica. Bolhuis, die zowel een NWO Vidi als Vici-beurs ontving, is tevens hoofd van het Amsterdam Centre for Multiscale Modeling (ACMM) dat onderzoekers uit de chemie, natuurkunde en biologie bijeenbrengt. Foto: Jan Willem Steenmeijer.

Het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) verlegt de grenzen van de chemie via internationaal erkend onderzoek naar het gedrag van moleculen in steeds complexere processen en systemen. Het onderzoek is zowel door nieuwsgierigheid gedreven als toepassingsgericht. HIMS zet kennis en expertise in via gezamenlijke onderzoeksprojecten die inspelen op uitdagingen in de maatschappij en de industrie. De ongeveer 135 HIMS medewerkers produceren jaarlijks gemiddeld meer dan 200 peer-reviewed publicaties, 20 proefschriften en 4 patenten.

Peter Bolhuis kijkt er naar uit om koers voort te zetten die werd ingezet onder leiding van Peter Schoenmakers sinds januari 2017. "In nauwe samenwerking met alle stafleden zal ik HIMS verder ontwikkelen als een succesvol instituut en een geweldige plek om wetenschap te bedrijven. Ik verwacht dat er nieuwe kansen voor HIMS zullen liggen in de extra fondsen die de Nederlandse regering binnenkort zal aankondigen in het kader van het Sectorplan."

Een gezond en dynamisch instituut

Peter Schoenmakers
Vertrekkend HIMS directeur Peter Schoenmakers. Foto: Jan Willem Steenhuis.

Terugkijkend concludeert Peter Schoenmakers dat het instituut de afgelopen jaren flink vooruitgang heeft geboekt. "HIMS voert op alle vier de thema's onderzoek uit dat van hoog niveau is, zoals de recente evaluatie bevestigt. Er is verder een goede balans tussen ervaren wetenschappers en zeer getalenteerde jonge medewerkers. HIMS is financieel gezond en wordt goed beheerd. Ik ben het ook eens met de aanbevelingen van de evaluatiecommissie. We moeten ons genderevenwicht verbeteren - via de MacGillavry Fellowships, of op andere manieren - en we moeten de samenwerking tussen de onderzoeksthema's verbeteren. Voor dat laatste biedt het nieuwe Sectorplan uitstekende kansen.

De toekomst ziet er goed uit voor HIMS, concludeert Schoenmakers. "Peter Bolhuis komt als directeur goed beslagen ten ijs, en hij heeft positieve plannen voor HIMS. Ik wens hem en het instituut veel succes, en veel plezier."