Marie Brands, promovendus bij de onderzoeksgroep Homogeneous, Supramolecular and Bio-Inspired Catalysis van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences, is genomineerd voor de 'Golden Master Award' van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging KNCV. De definitieve verkiezing en uitreiking vindt plaats op de Avond van de Chemie 2019 op 3 oktober 2019 in Theater Odeon, Zwolle.

De KNCV Golden Master Award beloont het beste onderzoeksproject van een masterstudent aan een van de Nederlandse scheikundeopleidingen. Naast een award bestaat de prijs uit een oorkonde en een geldbedrag van € 1000,-. Daarnaast zijn er twee tweede prijzen van € 250,- en een oorkonde.

Marie Brands is genomineerd voor haar afstudeeronderzoek 'Selective electrochemical oxidation of biomass-derived substrates to value-added products’ dat ze uitvoerde in samenwerking met chemiebedrijf Avantium. Het is een verkenning naar de mogelijkheid om mierenzuur via elektrolyse te winnen uit biomassa. Brands keek naar ethyleenglycol, glycerol en glucose als voorbeeldmoleculen en bracht de oxidatie aan een nikkelgebaseerde elektrode in kaart. Brands studeerde in 2018 cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam.