Kees Vrieze, emeritus hoogleraar Anorganische Chemie, was chemicus in hart en nieren. Van 1970-2000 was hij in dienst van de UvA, waar hij het Anorganisch Laboratorium vernieuwde en met onderzoek op het gebied van organometaalchemie internationaal grote waardering verwierf. Ook was hij tweemaal decaan van de Faculteit der Scheikunde.
Kees Vrieze
Foto: HIMS.

De interesse van Vrieze voor de scheikunde werd reeds vroeg op de middelbare school gewekt. In 1962 studeerde hij cum laude af aan de Universiteit Leiden bij prof. dr. A.E. van Arkel, waarna hij in dienst trad van Shell Research in Amsterdam (KSLA). In 1964 promoveerde hij aan het University College Londen bij prof. R.S. Nyholm op een studie naar Metal-Metal and Metal-Hydrogen Bonds. Daarna deed hij op het Amsterdamse lab van Shell fundamenteel onderzoek naar de homogene katalyse door organometaalverbindingen. Tot 1970 werkte Vrieze in Londen als naaste medewerker van Shell's Research Coordinator Lord Rothschild, voormalig hoogleraar in Cambridge en hoofd van de bekende bankiersfamilie. Vrieze had er alle vrijheid om naar eigen inzicht allerlei onderwerpen te bestuderen die voor Shell van belang konden zijn, zoals blijkt uit de memoires die hij twee jaar geleden op schrift stelde op verzoek van de Chemie Historische Groep van de Nederlandse chemievereniging KNCV.

In 1970 nodigde de Universiteit van Amsterdam Vrieze uit om hoogleraar Anorganische Chemie te worden. Met een vernieuwing van het Anorganisch Laboratorium wist hij het onderzoek aan de UvA een nieuwe impuls te geven. Daarnaast was Vrieze van 1973-1975 en nogmaals tussen 1997-2000 decaan van de Faculteit der Scheikunde. In 1984 werd Vrieze lid van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen KNAW, waar hij van 1990 tot 1996 een bestuurlijke functie vervulde. Vrieze was ook een van de grondleggers van de Holland Research School of Molecular Chemistry, die dit jaar zijn 25-jarig jubileum viert.

Vrieze is de grondlegger van het UvA onderzoek op het gebied van de organometaalchemie, dat hij snel op topniveau bracht. Hij was trots op zijn studenten, promovendi en naaste medewerkers, die hij sterk motiveerde en alle ruimte gunde om zich wetenschappelijk te ontwikkelen en waarvan velen zeer succesvol werden aan de UvA zelf en in de maatschappij. We herinneren ons Kees Vrieze als een integere en succesvolle wetenschapper, een uitstekend bestuurder, een fijne vriend en collega en een bijzonder mens. Ons medeleven gaat uit naar zijn vrouw Irene, zijn kinderen en kleinkinderen.

Lees meer biografische informatie over Kees Vrieze op de website van de Chemie Historische Groep van de KNCV.