Onderzoekers van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) en het onderzoekszwaartpunt Sustainable Chemistry hebben een Metal Organic Framework (MOF) gecombineerd met een polymeer om zo tot een betere scheiding van water / alcohol mengsels te komen. In een artikel in ACS Applied Materials & Interfaces tonen ze aan dat het beladen van MOF-poriën met amidepolymeren zowel instelbare scheiding als goedkope regeneratie mogelijk maakt.

Scheidingstechnologie zoals destillatie en kristallisatie is goed voor meer dan 90% van alle scheidingsprocessen in de chemische industrie. De genoemde methoden zijn echter duur en energie-inefficiënt. Scheiding gebaseerd op adsorptie kan een kosteneffectief alternatief bieden. De efficiëntie is daarbij afhankelijk van de interne porositeit en oppervlakte-eigenschappen van vaste adsorberende materialen, zoals bijvoorbeeld zeolieten en op koolstof gebaseerde materialen. Een nieuwe, veelbelovende klasse van instelbaar poreuze materialen voor adsorptiescheiding zijn de zogenaamde metal-organic frameworks (MOF's).

HIMS-promovendus Yiwen Tang heeft nu onder begeleiding van dr. Stefania Grecea en dr. David Dubbeldam een nieuw MOF concept ontwikkeld. Hij heeft laten zien dat de introductie van organische polymeren in de MOF poriën het mogelijk maakt de poriegrootte nauwkeurig in te stellen en de scheiding van water-alcoholmengsels te verbeteren. Door zorgvuldig het type polymeer te kiezen, kon Tang bovendien de desorptie van de water- en alcoholmoleculen regelen, waardoor een efficiënt en kosteneffectief regeneratieproces mogelijk werd.

Lees meer in het Engelse nieuwsbericht.

MOF polymeer composiet
Schematische weergave van het metaal-organische raamwerk (MOF) composiet, dat bestaat uit lineaire organische polymeerketens in de poriën van het MOF, en het principe van de water-ethanol-scheiding op basis van moleculaire grootte. Afbeelding: ACS / HIMS.