De onderzoeksgroep Biofotonica van prof.dr. Hong Zhang van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) maakt onderdeel uit van het MEDPHOT consortium dat onlangs 5,4 miljoen euro subsidie kreeg toegekend uit het 'Perspectief' programma van NWO. Het consortium wil de diagnose en behandeling verbeteren van een aantal veel voorkomende ziektes waaronder kanker.
Hong Zhang
Prof.dr. Hong Zhang. Foto: HIMS.

Het doel van het MEDPHOT-consortium is het ontwikkelen van een veelomvattende, op beeldvorming gebaseerde bepaling van de meest effectieve behandeling van een breed scala aan ziekten. Dit zal naar verwachting ook de behandeling van kanker in diepliggende weefsels sterk kunnen verbeteren. De HIMS Biofotonica-groep van prof. Zhang ontwikkelt nanotechnologie voor de licht-geactiveerde behandeling van kanker en zal nieuwe fotonische nanomaterialen gaan ontwikkelen. De groep maakt deel uit van Institute QuantiVision, een Center of Research Excellence toegewezen door ZONmw in het kader van het Innovative Medical Devices Initiative. De groep speelt een actieve rol op het gebied van de Nederlandse fotonische geneeskunde en het MEDPHOT-platform zal de samenwerking met industriële partners en het Amsterdam UMC versterken.

Over MEDPHOT

Het internationale consortium Photonics Translational Research – Medical Photonics (MEDPHOT) staat onder leiding van hoogleraar Biofotonics and Medical Imaging Johannes de Boer van de Vrije Universiteit Amsterdam. MEDPHOT wil een op licht gebaseerde evenknie ontwikkelen van de PET/CT of PET/MRI-scans, om zowel moleculaire als structurele afbeeldingen te maken gerelateerd aan aandoeningen als (slok)darmkanker, longkanker, prostaatkanker, astma, en de ziekte van Alzheimer. Door licht te gebruiken in plaats van radioactiviteit, kunnen afbeeldingen tien tot honderd keer scherper worden en zijn zelfs clusters van een paar cellen te zien. Deze scherpere afbeeldingen kunnen worden gebruikt om te voorspellen welke medicijnen bij welke patiënten zullen aanslaan, zodat een snellere, betere en goedkopere behandeling mogelijk wordt. Het idee is om fluorescerende ‘vlaggetjes’ te gebruiken die zich binden aan moleculen die specifiek zijn voor de betreffende aandoening. Deze vlaggetjes lichten vervolgens op als ze worden beschenen door een lichtbron. De onderzoekers gaan de benodigde technologie ontwikkelen om de door de vlaggetjes uitgezonden zwakke lichtbundeltjes te detecteren, en zo de gezochte cellen zichtbaar te maken.

Het nationale consortium bestaat uit vier universiteiten (VU, UvA, UU, TU Delft) en TNO, drie academische ziekenhuizen (Amsterdam UMC, UMC Groningen, Leiden UMC) en twaalf (inter)nationale bedrijven (ASML, CHDR, Dispertech, Elesta, Exometry, GlycanScan, Mauna Kea, Ninepoint Medical, Optos, Percuros, Spectradyne en Thorlabs).

Over Perspectief

Perspectief is een programma van NWO dat gefinancierd wordt door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Met het programma zetten wetenschappers in samenwerking met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties nieuwe onderzoekslijnen op met economische en maatschappelijke impact. Recent werd aan vijf nieuwe onderzoeksprogramma’s gezamenlijk bijna 18 miljoen euro toegekend. De betrokken bedrijven en organisaties investeren daarnaast gezamenlijk nog acht miljoen euro.

Meer over het onderzoek van Hong Zhang