UvA-masterstudenten scheikunde Peter Jungbacker en Tess van Teijlingen, werkzaam bij de Research Priority Area Sustainable Chemistry van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences, hebben de voor- en nadelen van de meest kansrijke alternatieve materialen voor Li-ion accu's in kaart gebracht. Ze keken daarbij zowel naar chemische als sociaal-economische aspecten van batterijen. De resultaten zijn gepubliceerd als coverartikel in het open-access-tijdschrift 'Materials'.

De studie, uitgevoerd onder begeleiding van promovendus Jasper Biemolt en projectleiders Dr. Ning Yan en Prof.dr. Gadi Rothenberg, is onderdeel van de inspanningen van de UvA op het gebied van elektrochemie, samengebracht onder de paraplu van het nieuwe Amsterdam Centre for Electrochemistry (AMCEL).

In het kader van hun literatuurproject bestudeerden Jungbacker en Van Teijlingen de voor- en nadelen van de meest veelbelovende alternatieven voor lithium: natrium, magnesium, zink en aluminium. Na een gedetailleerde analyse van elk afzonderlijk metaal maakten ze een brede vergelijking van parameters als beschikbaarheid, kosten, veiligheid, gewicht, toxiciteit, prestaties en stabiliteit aan de hand van een politieke, economische, sociaal-culturele en technologische analyse (PEST; zie figuur). Daarmee is het een van de eerste evaluaties die zowel de chemische als de sociaal-economische aspecten van batterijen omvat. De publicatie besluit met aanbevelingen voor toekomstige toepassingen in mobiliteit en stationaire elektriciteitsopslag.

Lees meer in het Engelse nieuwsbericht.