In een zojuist verschenen artikel in het tijdschrift Joule presenteren wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en TNO Energietransitie een analyse van leercurven in energietechnologie. Ze concluderen daarbij dat een focus op kleinere eenheden een snellere kostenreductie kan faciliteren. Volgens Bob van der Zwaan, hoogleraar Sustainable Energy Technology aan het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) van de UvA, is dit vooral relevant bij apparaten en processen voor de productie van 'solar fuels', zoals waterstof.
Graphic abstract
Image: HIMS.

Kostenreductie is cruciaal voor het versnellen van de energietransitie die nodig is om de klimaatverandering tegen te gaan. Hoe eerder duurzame technologie concurrerend is met technologie op basis van fossiele brandstoffen, hoe sneller deze geïmplementeerd wordt en tot een substantiële vermindering van de CO2-uitstoot kan leiden. In het tijdschrift Joule presenteren onderzoekers Bart Sweerts, Remko Detz en Bob van der Zwaan nu een analyse van de leercurve (learning rate) van 41 energiegerelateerde technologieën. De analyse levert een indicatie dat empirisch waargenomen kostenreducties omgekeerd evenredig zijn met de grootte van de eenheden van de technologie. Bij kleinere apparaten kan zo dus sprake zijn van een steilere leercurve en snellere reductie van de kosten.

Bob van der Zwaan: "Met onze publicatie hopen we ervoor te zorgen dat dit soort effecten zorgvuldig worden overwogen, aangezien er veel geld mee gemoeid is. Als we de klimaatdoelen willen bereiken zoals we die hebben vastgelegd in het Akkoord van Parijs, dan moeten we beschikken over technologie op terawatt-schaal. Dit vereist hoge investeringen, zodat een kleine verbetering van de leercurve al gauw een besparing van vele miljarden euro's kan betekenen."

Lees meer in het Engelse nieuwsbericht.